Asiakaslähtöisen hoitotyön laadun kehittäminen sairaanhoitajan vastaanotolla
Pasanen, Laura (2016)
Pasanen, Laura
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619215
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin organisaatio X:ssä. Tammikuussa 2015 alkoi organisaatiossa sairaanhoitajan hoitotyön kehittämishanke. Hankkeeseen valittiin kuusi eri työyksikköä. Opinnäytetyössä kuvataan yhden työyksikön kehittämistoimintaa, joka on nimetty Kehittämishanke Y:ksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää hoitotyön asiakaslähtöistä laatua sairaanhoitajien vastaanotolla. Opinnäytetyön metodologiana oli toimintatutkimus, mikä sisälsi kaksi sykliä. Kokonaisuus raportoitiin neljänä eri artikkelina hankekirjoittamista hyödyntäen.
Ensimmäisen syklin suunnitteluvaihe sisälsi sairaanhoitajan asiakaslähtöisen hoitotyön laadun teoreettisten perusteiden kuvaamista. Suunnitteluvaiheen jälkeen oli 1.a sykli, jossa toteutettiin esiselvitys 6-3-5-menetelmällä. Esiselvityksen tarkoituksena oli kartoittaa, mitkä ovat sairaanhoitajien (n=6) mielestä hoitotyön asiakaslähtöisen laadun haasteet ja niiden ratkaisuehdotukset vastaanottotyössä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sekä abduktiivisella sisällönanalyysillä. Vastaanottotyön haasteiksi kuvattiin laskutuskäytännöt, sairaanhoitajan osaaminen, sitoutuminen, tilat ja tarvikkeet sekä moniammatillinen yhteistyö.
Ensimmäisen syklin toteutusvaiheen kehittämiskysymykset nousivat esiselvityksen tuloksista. Kehittämiskysymykset olivat, miten sairaanhoitajien vastaanottotyön laskutuskäytäntöjä muutetaan ja, miten sairaanhoitajien vastaanottotyöhön sitoutumista kehitetään, jotta hoitotyön asiakaslähtöinen laatu kehittyy. Kehittämishankkeen interventioina olivat vastuuhenkilön toteuttama sairaanhoitajien perehdytys laskutuskäytäntöihin ja sairaanhoitajien sitoutuminen hoitotyöhön tuloksellisuusmittarin avulla. Laskutuskäytäntöjen perehdytyksen ja muuttuneiden laskutuskäytäntöjen jälkeen havaittiin, että asiakkaiden laskutustilanteet olivat sujuvia ja asiakkaiden laskutus toteutui tasalaatuisesti. Tuloksellisuusmittari lisäsi sairaanhoitajien hoitotyön arvostusta, kun hoitotyön kokonaiskuva selkiytyi. Johtopäätöksenä oli, että asiakaslähtöistä hoitotyön laatua kehitettiin sairaanhoitajan vastanotolla muuttamalla työtoimintoja sujuvaksi ja ottamalla käyttöön asiakaskäyntien tasalaatuinen laskutus. Lisäksi sairaanhoitajien hoitotyöstä saatiin tuloksellisuusmittarin avulla kokonaiskuva, mikä kehitti sairaanhoitajan hoitotyön arvostusta.
Toisen syklin tavoitteena oli laatia osaamisen kehittämissuunnitelma, jonka avulla sairaanhoitajien asiakaslähtöistä hoitotyön laatua edelleen kehitettiin. Kehittämiskysymyksenä oli, miten sairaanhoitajan osaamista kehitetään, jotta hoitotyön asiakaslähtöinen laatu kehittyy. Aluksi syklissä toteutettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jonka tuloksia hyödynnettiin sairaanhoitajan osaamisen kehittämissuunnitelman laatimisessa.
Ensimmäisen syklin suunnitteluvaihe sisälsi sairaanhoitajan asiakaslähtöisen hoitotyön laadun teoreettisten perusteiden kuvaamista. Suunnitteluvaiheen jälkeen oli 1.a sykli, jossa toteutettiin esiselvitys 6-3-5-menetelmällä. Esiselvityksen tarkoituksena oli kartoittaa, mitkä ovat sairaanhoitajien (n=6) mielestä hoitotyön asiakaslähtöisen laadun haasteet ja niiden ratkaisuehdotukset vastaanottotyössä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sekä abduktiivisella sisällönanalyysillä. Vastaanottotyön haasteiksi kuvattiin laskutuskäytännöt, sairaanhoitajan osaaminen, sitoutuminen, tilat ja tarvikkeet sekä moniammatillinen yhteistyö.
Ensimmäisen syklin toteutusvaiheen kehittämiskysymykset nousivat esiselvityksen tuloksista. Kehittämiskysymykset olivat, miten sairaanhoitajien vastaanottotyön laskutuskäytäntöjä muutetaan ja, miten sairaanhoitajien vastaanottotyöhön sitoutumista kehitetään, jotta hoitotyön asiakaslähtöinen laatu kehittyy. Kehittämishankkeen interventioina olivat vastuuhenkilön toteuttama sairaanhoitajien perehdytys laskutuskäytäntöihin ja sairaanhoitajien sitoutuminen hoitotyöhön tuloksellisuusmittarin avulla. Laskutuskäytäntöjen perehdytyksen ja muuttuneiden laskutuskäytäntöjen jälkeen havaittiin, että asiakkaiden laskutustilanteet olivat sujuvia ja asiakkaiden laskutus toteutui tasalaatuisesti. Tuloksellisuusmittari lisäsi sairaanhoitajien hoitotyön arvostusta, kun hoitotyön kokonaiskuva selkiytyi. Johtopäätöksenä oli, että asiakaslähtöistä hoitotyön laatua kehitettiin sairaanhoitajan vastanotolla muuttamalla työtoimintoja sujuvaksi ja ottamalla käyttöön asiakaskäyntien tasalaatuinen laskutus. Lisäksi sairaanhoitajien hoitotyöstä saatiin tuloksellisuusmittarin avulla kokonaiskuva, mikä kehitti sairaanhoitajan hoitotyön arvostusta.
Toisen syklin tavoitteena oli laatia osaamisen kehittämissuunnitelma, jonka avulla sairaanhoitajien asiakaslähtöistä hoitotyön laatua edelleen kehitettiin. Kehittämiskysymyksenä oli, miten sairaanhoitajan osaamista kehitetään, jotta hoitotyön asiakaslähtöinen laatu kehittyy. Aluksi syklissä toteutettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jonka tuloksia hyödynnettiin sairaanhoitajan osaamisen kehittämissuunnitelman laatimisessa.