Taloushallinnon ohjeistus toimipaikoille : Case: Osuuskauppa PeeÄssän taloushallinnon ohjeistuksen kehittämiskohteiden tutkimus
Haapalainen, Outi (2016)
Haapalainen, Outi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719470
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kehitysehdotuksia Osuuskauppa PeeÄssän taloushallinnon osaston tekemiin ohjeistuksiin toimipaikoille. Tavoitteena oli selvittää, kuinka tämän hetken ohjeistukset koetaan toimipaikoissa ja millaista kehittämistä he toivovat niihin liittyen. Taloushallinnon osasto on huomannut toistuvia puutteita ja virheitä toimipaikkojen tuottamassa talouden informaatiossa. Tämän takia ohjeistuksien kehittämistarve nousi esille. Kehitysehdotuksien avulla on tarkoitus parantaa ohjeistuksia niin, että ne vähentävät selvittelytyötä ja mahdollisia virheitä taloudellisessa informaatiossa.
Opinnäytetyöhön liittyvä tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja toimipaikoille tehtiin aiheesta verkkokysely. Toimeksiantajan toiveesta tutkimuksen perusjoukoksi valikoitui Osuuskauppa PeeÄssän marketkaupan toimipaikat. Marketkaupan yksiköt käsittävät isoimman osan Osuuskauppa PeeÄssän toimipaikoista. Marketkaupan kirjanpitokirjaukset ja ohjeistukset eroavat hieman esimerkiksi matkailu- ja ravitsemisalan toimipaikkojen vastaavista, joten rajaus nähtiin tässä tarpeelliseksi. Kysely kohdistettiin marketkaupan yksiköiden esimiehille, koska heillä on päävastuu yksiköidensä taloushallinnon toimenpiteistä. Kyselyn tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin, jotta se antaisi informaatiota helposti toimeksiantajan käyttöön.
Kyselyn tulokset osoittivat selkeän kehittämistarpeen taloushallinnon tuottamissa ohjeistuksissa. Esille nousi muun muassa kehittämistoiveita ohjeistuksien selkeydestä ja saatavuudesta. Joidenkin osa-alueiden ohjeistukset koettiin monimutkaisiksi tai niiden perimmäistä tarkoitusta ei ymmärretty. Osa vastaajista taas koki, että kunnollisia ohjeita ei ollut alun perin edes saatu.
Vastauksissa oli huomattavissa myös tyytyväisyyttä ohjeistuksiin joidenkin vastaajien osalta, mutta pääsääntöisesti ohjeistukset kaipaavat kehittämistä. Ennen kaikkea suurin kehitystarve on ohjeistuksien parantamisessa selkeämmiksi ja kertovammiksi. Toimipaikat kaipaavat perusteluja toimenpiteiden syy-seuraussuhteille. Ohjeistuksien saatavuudessa on myös kehittämistä, että ne ovat kaikkien saatavilla ja tarkistettavissa.
Opinnäytetyöhön liittyvä tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja toimipaikoille tehtiin aiheesta verkkokysely. Toimeksiantajan toiveesta tutkimuksen perusjoukoksi valikoitui Osuuskauppa PeeÄssän marketkaupan toimipaikat. Marketkaupan yksiköt käsittävät isoimman osan Osuuskauppa PeeÄssän toimipaikoista. Marketkaupan kirjanpitokirjaukset ja ohjeistukset eroavat hieman esimerkiksi matkailu- ja ravitsemisalan toimipaikkojen vastaavista, joten rajaus nähtiin tässä tarpeelliseksi. Kysely kohdistettiin marketkaupan yksiköiden esimiehille, koska heillä on päävastuu yksiköidensä taloushallinnon toimenpiteistä. Kyselyn tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin, jotta se antaisi informaatiota helposti toimeksiantajan käyttöön.
Kyselyn tulokset osoittivat selkeän kehittämistarpeen taloushallinnon tuottamissa ohjeistuksissa. Esille nousi muun muassa kehittämistoiveita ohjeistuksien selkeydestä ja saatavuudesta. Joidenkin osa-alueiden ohjeistukset koettiin monimutkaisiksi tai niiden perimmäistä tarkoitusta ei ymmärretty. Osa vastaajista taas koki, että kunnollisia ohjeita ei ollut alun perin edes saatu.
Vastauksissa oli huomattavissa myös tyytyväisyyttä ohjeistuksiin joidenkin vastaajien osalta, mutta pääsääntöisesti ohjeistukset kaipaavat kehittämistä. Ennen kaikkea suurin kehitystarve on ohjeistuksien parantamisessa selkeämmiksi ja kertovammiksi. Toimipaikat kaipaavat perusteluja toimenpiteiden syy-seuraussuhteille. Ohjeistuksien saatavuudessa on myös kehittämistä, että ne ovat kaikkien saatavilla ja tarkistettavissa.