eSport kahvila-baari : kannattaako yrittää?
Timola, Ville (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519115
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, olisiko elektronisen urheilun ympärille konseptoitua kahvila-ravintolaa kannattavaa perustaa Suomeen ja Tampereelle. Yrityksen lopullinen muoto hioutui tutkimusta tehtäessä ja sen tuloksia analysoitaessa.
Opinnäytetyö koostuu elektronisen urheilun yleisesittelystä ja pelikahviloiden tilannetta sekä Suomessa että maailmalla kartoittavasta teoriaosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään myös kannattavuuslaskennan perusteet ja tutkimuksen teko sekä sen validiuden arviointi. Teorian empiirisessä osuudessa esittelään tutkimuksen, sen rakentaminen ja tulokset. Niiden jälkeen on tulosten analyysi, kahvila-baari konseptin esittely ja tutkimuksen yhteenveto ja konseptiin vertailu. Lopussa vielä johtopäätösten veto ja pohdinta.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmetodia, tarkemmin Internetkysely-lomaketta. Kyselytutkimus suoritettiin Surveymonkey-palvelun avulla, ja kyselyä jaettiin erilaisissa elektronisen urheilun parissa toimivissa sosiaalisen median kanavissa. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 112.
Työn toimeksiantajana toimii TESK ry, jonka puheenjohtajana tekijä itse toimi. TESK ry pyrkii edistämään elektronisen urheilun tunnettuutta Tampereella ja Suomessa. Elektronisen urheilun suosio kasvaa vuosittain 43% ja aktiivisia harrastajia on Tampereellakin kymmeniä tuhansia. Tälle joukolle ei kuitenkaan ole tarjolla palveluita itse pelien ulkopuolella.
Tutkimuksen tulokset ja sen myötä saatu palaute potentiaalisilta asiakkailta rohkaisevat yrityksen perustamiseen. Tämä tutkimus ei kuitenkaan vielä vastaa liiketoimintasuunnitelmaan vaadittuja laskelmia joista yrityksen päivittäistä toimintaa voisi arvioida. Tutkimus kuitenkin osoittaa asiakassegmentin suuren koon ja sen kiinnostuksen tämän kaltaista palvelukonseptia kohtaan. Lopulliset haasteet muodostuvat kuitenkin asiakkaiden paikalle houkuttelusta ja vaativan asiakassegmentin pitkäjänteisestä palvelusta.
Opinnäytetyö koostuu elektronisen urheilun yleisesittelystä ja pelikahviloiden tilannetta sekä Suomessa että maailmalla kartoittavasta teoriaosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään myös kannattavuuslaskennan perusteet ja tutkimuksen teko sekä sen validiuden arviointi. Teorian empiirisessä osuudessa esittelään tutkimuksen, sen rakentaminen ja tulokset. Niiden jälkeen on tulosten analyysi, kahvila-baari konseptin esittely ja tutkimuksen yhteenveto ja konseptiin vertailu. Lopussa vielä johtopäätösten veto ja pohdinta.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmetodia, tarkemmin Internetkysely-lomaketta. Kyselytutkimus suoritettiin Surveymonkey-palvelun avulla, ja kyselyä jaettiin erilaisissa elektronisen urheilun parissa toimivissa sosiaalisen median kanavissa. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 112.
Työn toimeksiantajana toimii TESK ry, jonka puheenjohtajana tekijä itse toimi. TESK ry pyrkii edistämään elektronisen urheilun tunnettuutta Tampereella ja Suomessa. Elektronisen urheilun suosio kasvaa vuosittain 43% ja aktiivisia harrastajia on Tampereellakin kymmeniä tuhansia. Tälle joukolle ei kuitenkaan ole tarjolla palveluita itse pelien ulkopuolella.
Tutkimuksen tulokset ja sen myötä saatu palaute potentiaalisilta asiakkailta rohkaisevat yrityksen perustamiseen. Tämä tutkimus ei kuitenkaan vielä vastaa liiketoimintasuunnitelmaan vaadittuja laskelmia joista yrityksen päivittäistä toimintaa voisi arvioida. Tutkimus kuitenkin osoittaa asiakassegmentin suuren koon ja sen kiinnostuksen tämän kaltaista palvelukonseptia kohtaan. Lopulliset haasteet muodostuvat kuitenkin asiakkaiden paikalle houkuttelusta ja vaativan asiakassegmentin pitkäjänteisestä palvelusta.