Muuntojoustava opetustila - Flipped Classroom
Ruohonen, Maiju (2016)
Ruohonen, Maiju
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719332
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli dokumentoida ja suunnitella muuntojoustava luokkatila, joka tukee Flipped Classroom opetustapaa. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Itä-Suomen Yliopiston Soveltavan fysiikan laitoksen kanssa Kuopiossa. Suunnitteluprosessiin osallistui suunnittelijan lisäksi monialainen ryhmä, joka koostui muun muassa tilankäyttäjistä.
Tilan ensisijaisia käyttökohteita olivat lähiopetus 20 henkilölle ja luennot 30 henkilölle. Näiden lisäksi tilaan haluttiin sijoittaa neuvottelumahdollisuus 10 henkilölle ja puitteet itsenäiselle työskentelylle. Suunniteltava tila oli kooltaan 60 neliömetriä ja tarkoituksena oli tehdä siitä persoonallinen, monikäyttöinen, moderni ja innostava oppimisympäristö nuorille ja aikuisille. Samalla tavoitteena oli kasvattaa olemassa olevan tilan käyttöastetta yksinkertaisella remontilla.
Aluksi opetusmenetelmän teoriaa tutkittiin ja asiakkaan tarpeet kartoitettiin. Sen jälkeen tilan käyttöideoita ja mahdollisia kalusteita listattiin ja kolme ensimmäistä hahmotelmaa tehtiin 3D-mallilla. Asiakkaan antaman palautteen perusteella tehtiin lopullinen suunnitelma ja päätös remontin laajuudesta. Toteutetun remontin jälkeen tutkittiin käyttöasteenmuutosta määrällisen ja laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusten perusteella käyttöastetta onnistuttiin kasvattamaan 50:tä prosenttia. Käyttäjille suoritetun kyselyn perusteella voidaan todeta, että tilan käyttäjät ovat tyytyväisiä tehtyihin muutoksiin.
Tilan ensisijaisia käyttökohteita olivat lähiopetus 20 henkilölle ja luennot 30 henkilölle. Näiden lisäksi tilaan haluttiin sijoittaa neuvottelumahdollisuus 10 henkilölle ja puitteet itsenäiselle työskentelylle. Suunniteltava tila oli kooltaan 60 neliömetriä ja tarkoituksena oli tehdä siitä persoonallinen, monikäyttöinen, moderni ja innostava oppimisympäristö nuorille ja aikuisille. Samalla tavoitteena oli kasvattaa olemassa olevan tilan käyttöastetta yksinkertaisella remontilla.
Aluksi opetusmenetelmän teoriaa tutkittiin ja asiakkaan tarpeet kartoitettiin. Sen jälkeen tilan käyttöideoita ja mahdollisia kalusteita listattiin ja kolme ensimmäistä hahmotelmaa tehtiin 3D-mallilla. Asiakkaan antaman palautteen perusteella tehtiin lopullinen suunnitelma ja päätös remontin laajuudesta. Toteutetun remontin jälkeen tutkittiin käyttöasteenmuutosta määrällisen ja laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusten perusteella käyttöastetta onnistuttiin kasvattamaan 50:tä prosenttia. Käyttäjille suoritetun kyselyn perusteella voidaan todeta, että tilan käyttäjät ovat tyytyväisiä tehtyihin muutoksiin.