SUKUPOLVIEN KOHTAAMINEN HAAVEIDEN KORTTELISSA : Asiakaslähtöinen tutkimuksellinen kehittämistyö tulevaisuuden ikäihmisten sekä lasten ja nuorten hyvinvointipalveluista Kalajoen Ventelänraitille
Suomela, Rosalie; Eilola, Pia (2016)
Suomela, Rosalie
Eilola, Pia
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619206
Tiivistelmä
Ventelänraitti Master Plan -hanke toteutui Kalajoella 1.8.2015-31.5.2016. Sen tehtävänä oli valmistaa kokonaiskehittämissuunnitelma Kalajoen kaupungin ydinkeskustaan, Ventelänraitin kortteliin. Visiona oli luoda palvelukorttelikokonaisuus, joka sisältää sekä ikäihmisten hyvinvointi- ja asumispalveluja että liiketilaa, jossa eri sukupolvet voisivat kohdata palvelujen äärellä.
Yksi hallituksen kärkihankkeista on palvelujen asiakaslähtöinen kehittäminen. Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö vastaa yhteiskunnalliseen tarpeeseen kehittää asiakaslähtöisiä palveluja. Opinnäytteemme oli toimeksianto Ventelänraitti Master Plan-hankkeelta. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Ventelänraitti Master Plan-hankkeelle palvelukonsepti, jonka avulla voidaan kehittää lasten, nuorten ja ikäihmisten asiakaslähtöisiä palveluja. Tutkimusvaiheen tarkoituksena oli selvittää ihmisten toiveita, tarpeita ja ideoita ikäihmisten hyvinvointi- ja asumispalvelujen kehittämiseksi huomioiden opetus- ja varhaiskasvatustyö sekä sukupolvien kohtaaminen.
Tutkimuksemme oli laadullinen kehittämistyö, joka toteutettiin palvelumuotoilun lähestymistapaa ja menetelmiä hyödyntämällä. Kohderyhmänä oli ikäihmiset, lapset ja nuoret. Tutkimusvaiheen aineistonkeruumenetelmäksi valitsimme kontekstikartoitusmenetelmänä työpajatyöskentelyn. Suunnitteluvaiheessa muodostimme tutkimusvaiheen tulosten pohjalta kahdeksan asiakasprofiilia edesauttamaan asiakasymmärryksen hahmottamista. Asiakasprofiileille kuvattiin ominaisuuksia, jotka tulivat selkeästi esiin tutkimusvaiheen analyysin tuloksista. Suunnitteluvaiheessa muodostimme valmistuneille asiakasprofiileille palvelupolut Service Blueprint -menetelmää soveltaen, muodostimme palvelukonseptin ja lisäsimme palvelukonseptiin asiakasprofiilit palvelupolkuineen.
Tutkimustulostemme mukaan asuinpaikan lyhyt etäisyys palveluihin sekä ympäristössä liikkumisen helppous olivat tärkeää. Palvelut haluttiin kohdistaa palvelukeskiöön ja niistä haluttiin esteettömiä ja viihtyisiä. Tutkimustulosten mukaan ihmiset toivoivat aktiivista elämää sekä samanikäisten että eri sukupolvien kanssa. Tärkeäksi koettiin erilaiset hyvinvointi- ja liikunta-aktiviteetit, kuten kerhot ja työpajat sekä hiekoittamaton potkukelkkareitti. Kalajoen Ventelänraitin kokonaiskehittämissuunnitelman toteutuessa tutkimustamme voisi hyödyntää palveluprosessin viimeisellä vaiheella: pilotoinnilla, eli tuotantovaiheella, ja arviointivaiheella. Kehittämistyömme jatkotutkimusaiheena voisi olla, millaisia vaikutuksia tällä kehittämistyöllä on ollut Ventelänraitin tulevaisuuden palveluille.
Asiasanat: sukupolvien kohtaaminen, palvelumuotoilu, osallisuus, asiakaslähtöisyys, palvelukonsepti
Yksi hallituksen kärkihankkeista on palvelujen asiakaslähtöinen kehittäminen. Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö vastaa yhteiskunnalliseen tarpeeseen kehittää asiakaslähtöisiä palveluja. Opinnäytteemme oli toimeksianto Ventelänraitti Master Plan-hankkeelta. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Ventelänraitti Master Plan-hankkeelle palvelukonsepti, jonka avulla voidaan kehittää lasten, nuorten ja ikäihmisten asiakaslähtöisiä palveluja. Tutkimusvaiheen tarkoituksena oli selvittää ihmisten toiveita, tarpeita ja ideoita ikäihmisten hyvinvointi- ja asumispalvelujen kehittämiseksi huomioiden opetus- ja varhaiskasvatustyö sekä sukupolvien kohtaaminen.
Tutkimuksemme oli laadullinen kehittämistyö, joka toteutettiin palvelumuotoilun lähestymistapaa ja menetelmiä hyödyntämällä. Kohderyhmänä oli ikäihmiset, lapset ja nuoret. Tutkimusvaiheen aineistonkeruumenetelmäksi valitsimme kontekstikartoitusmenetelmänä työpajatyöskentelyn. Suunnitteluvaiheessa muodostimme tutkimusvaiheen tulosten pohjalta kahdeksan asiakasprofiilia edesauttamaan asiakasymmärryksen hahmottamista. Asiakasprofiileille kuvattiin ominaisuuksia, jotka tulivat selkeästi esiin tutkimusvaiheen analyysin tuloksista. Suunnitteluvaiheessa muodostimme valmistuneille asiakasprofiileille palvelupolut Service Blueprint -menetelmää soveltaen, muodostimme palvelukonseptin ja lisäsimme palvelukonseptiin asiakasprofiilit palvelupolkuineen.
Tutkimustulostemme mukaan asuinpaikan lyhyt etäisyys palveluihin sekä ympäristössä liikkumisen helppous olivat tärkeää. Palvelut haluttiin kohdistaa palvelukeskiöön ja niistä haluttiin esteettömiä ja viihtyisiä. Tutkimustulosten mukaan ihmiset toivoivat aktiivista elämää sekä samanikäisten että eri sukupolvien kanssa. Tärkeäksi koettiin erilaiset hyvinvointi- ja liikunta-aktiviteetit, kuten kerhot ja työpajat sekä hiekoittamaton potkukelkkareitti. Kalajoen Ventelänraitin kokonaiskehittämissuunnitelman toteutuessa tutkimustamme voisi hyödyntää palveluprosessin viimeisellä vaiheella: pilotoinnilla, eli tuotantovaiheella, ja arviointivaiheella. Kehittämistyömme jatkotutkimusaiheena voisi olla, millaisia vaikutuksia tällä kehittämistyöllä on ollut Ventelänraitin tulevaisuuden palveluille.
Asiasanat: sukupolvien kohtaaminen, palvelumuotoilu, osallisuus, asiakaslähtöisyys, palvelukonsepti