Oikosulkumoottorin kunnossapito ja kunnonvalvonta
Ylimartimo, Miika (2016)
Ylimartimo, Miika
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218794
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli oikosulkumoottorin kunnossapito ja kunnonvalvonta. Tavoitteena oli rakentaa suora moottorilähtö, joka sisältää vikaantumismekanismin. Sähkömoottoria voitiin näin ollen tarkkailla eri kunnonvalvontamenetelmillä täydessä toimintakunnossa sekä viallisena. Moottorilähtö rakennettiin Lapin ammattikorkeakoululle ja sen on tarkoitus toimia opetusvälineenä sähkövoimatekniikan laboraatioissa.
Opinnäytetyössä käsiteltiin oikosulkumoottoria ja sen toimintaan liittyvää teoriaa sekä oikosulkumoottorin kunnossapitoa ja kunnonvalvontaa. Kunnossapidossa esiteltiin eri kunnossapitostrategiat sekä niiden valintaan liittyvät tekijät. Kunnonvalvonnassa puolestaan perehdyttiin oikosulkumoottorin valvonnassa käytettyihin välineisiin ja menetelmiin.
Opinnäytetyössä kuvattiin myös suoran moottorilähdön rakennusta ja siihen liittyviä komponentteja ja laitteita. Moottorilähtöön rakennettiin vikamekanismi, jonka laukaisu aiheutti moottorille käynninaikaisia ongelmia, joita voitiin tutkia lämpökuvauksella sekä sähkönlaatumittauksella. Tämän lisäksi tutustuttiin etäkäytettävään värähtelymittaukseen ja laadittiin käyttöohjeet värähtelymittauksissa käytetyille sovelluksille tulosten analysointia varten. Käyttöohjeet tulevat toimimaan opetusvälineenä tulevilla kursseilla.
Valituilla kunnonvalvontamenetelmillä pystyttiin havaitsemaan viallinen oikosulkumoottori ja varmistamaan, että mittaustulokset olivat teorian mukaiset. Värähtelymittauksen käyttöohjeet ovat selkeät, joten ne mahdollistavat etäkäytön kokemattomalle käyttäjälle.
Opinnäytetyössä käsiteltiin oikosulkumoottoria ja sen toimintaan liittyvää teoriaa sekä oikosulkumoottorin kunnossapitoa ja kunnonvalvontaa. Kunnossapidossa esiteltiin eri kunnossapitostrategiat sekä niiden valintaan liittyvät tekijät. Kunnonvalvonnassa puolestaan perehdyttiin oikosulkumoottorin valvonnassa käytettyihin välineisiin ja menetelmiin.
Opinnäytetyössä kuvattiin myös suoran moottorilähdön rakennusta ja siihen liittyviä komponentteja ja laitteita. Moottorilähtöön rakennettiin vikamekanismi, jonka laukaisu aiheutti moottorille käynninaikaisia ongelmia, joita voitiin tutkia lämpökuvauksella sekä sähkönlaatumittauksella. Tämän lisäksi tutustuttiin etäkäytettävään värähtelymittaukseen ja laadittiin käyttöohjeet värähtelymittauksissa käytetyille sovelluksille tulosten analysointia varten. Käyttöohjeet tulevat toimimaan opetusvälineenä tulevilla kursseilla.
Valituilla kunnonvalvontamenetelmillä pystyttiin havaitsemaan viallinen oikosulkumoottori ja varmistamaan, että mittaustulokset olivat teorian mukaiset. Värähtelymittauksen käyttöohjeet ovat selkeät, joten ne mahdollistavat etäkäytön kokemattomalle käyttäjälle.