Meeting a profoundly disabled person in nursing : teaching material for Tampere University of Applied Sciences
Laaksonen, Sointu (2016)
Laaksonen, Sointu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519177
Tiivistelmä
Suomessa on arviolta 50 000 kehitysvammaista henkilöä. Kehitysvammaisten kanssa toimimisessa on paljon erityispiirteitä, mutta sairaanhoitajien koulutuksessa asiasta kerrotaan vain vähän, vaikka sairaanhoitajat tulevat joskus tapaamaan kehitysvammaisia työssään. Opinnäytetyön tarkoituksena oli helpottaa opettajia ottamaan asia puheeksi sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaalia Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön opettajille. Opetusmateriaali kuvaa kehitysvammojen luokittelua, syvästi kehitysvammaisen piirteitä sekä syvän kehitysvammaisuuden yleisimpiä liitännäissairauksia. Tavoitteena oli muodostaa selkeä opetusmateriaali, joka ohjaa hoitotyön opiskelijoita kehitysvammaisten potilaiden kohtaamisessa.
Toiminnallisen opinnäytetyön aineisto kerättiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, mitä hoitajan tulee huomioida hoitaessaan syvästi kehitysvammaista potilasta ja mitkä ovat syvän kehitysvamman yleisimmät liitännäissairaudet. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan aikuisia, syvästi kehitysvammaisia ihmisiä. Opinnäytetyön tuotos kehittyi koko prosessin ajan. Prosessin alussa ajatuksena oli antaa ideoita asioista, joita syvästi kehitysvammaista jatkuvasti hoitavilta kannattaa kysyä potilaan tullessa sairaalaan. Kirjallisuuskatsauksessa kävi ilmi, ettei kyseisiä asioita löydy kirjallisuudesta. Tuotoksen lopullinen versio oli selkeä, strukturoitu ja kokonaisvaltainen tietopaketti syvästä kehitysvammaisuudesta ja siitä, kuinka kohdata potilaita tästä ryhmästä.
Kirjallisuuskatsauksessa kävi ilmi, että syvän kehitysvamman yleisimmät liitännäissairaudet ovat epilepsia ja mielenterveyden ongelmat. Opinnäytetyön perusteella voidaan myös todeta, että haastava käyttäytyminen on hyvin yleistä syvästi kehitysvammaisilla ihmisillä ja että he ilmentävät pahaa oloaan poikkeuksellisin tavoin. Näistä tavoista yleisimmäksi osoittautui itsensä vahingoittaminen. Selkeä ja yksinkertainen kommunikointi on avainasemassa kehitysvammaisten kanssa työskennellessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaalia Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön opettajille. Opetusmateriaali kuvaa kehitysvammojen luokittelua, syvästi kehitysvammaisen piirteitä sekä syvän kehitysvammaisuuden yleisimpiä liitännäissairauksia. Tavoitteena oli muodostaa selkeä opetusmateriaali, joka ohjaa hoitotyön opiskelijoita kehitysvammaisten potilaiden kohtaamisessa.
Toiminnallisen opinnäytetyön aineisto kerättiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, mitä hoitajan tulee huomioida hoitaessaan syvästi kehitysvammaista potilasta ja mitkä ovat syvän kehitysvamman yleisimmät liitännäissairaudet. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan aikuisia, syvästi kehitysvammaisia ihmisiä. Opinnäytetyön tuotos kehittyi koko prosessin ajan. Prosessin alussa ajatuksena oli antaa ideoita asioista, joita syvästi kehitysvammaista jatkuvasti hoitavilta kannattaa kysyä potilaan tullessa sairaalaan. Kirjallisuuskatsauksessa kävi ilmi, ettei kyseisiä asioita löydy kirjallisuudesta. Tuotoksen lopullinen versio oli selkeä, strukturoitu ja kokonaisvaltainen tietopaketti syvästä kehitysvammaisuudesta ja siitä, kuinka kohdata potilaita tästä ryhmästä.
Kirjallisuuskatsauksessa kävi ilmi, että syvän kehitysvamman yleisimmät liitännäissairaudet ovat epilepsia ja mielenterveyden ongelmat. Opinnäytetyön perusteella voidaan myös todeta, että haastava käyttäytyminen on hyvin yleistä syvästi kehitysvammaisilla ihmisillä ja että he ilmentävät pahaa oloaan poikkeuksellisin tavoin. Näistä tavoista yleisimmäksi osoittautui itsensä vahingoittaminen. Selkeä ja yksinkertainen kommunikointi on avainasemassa kehitysvammaisten kanssa työskennellessä.