Yhteisöllisyyttä rakentava johtamisviestintä : Integratiivinen katsaus kirjallisuuteen
Silén, Katariina (2016)
Silén, Katariina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418975
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla kuvata työyhteisön yhteisöllisyyttä rakentavaa johtamisviestintää. Tutkimuskysymyksinä olivat: 1) Mitä ovat yhteisöllisyyden rakentumista edistävät tekijät johtamisviestinnässä? 2) Mitä ovat yhteisöllisyyden rakentumista estävät tekijät johtamisviestinnässä? Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli, että tulokset ovat hyödynnettävissä johtamisen ja työyhteisöjen kehittämistyöhön sekä toimintamalleihin.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka toteuttamisprosessi koostui vaiheista: aineiston haku, arviointi, valinta ja analyysi. Aineiston haku toteutettiin keväällä ja kesällä 2016 kahdestatoista eri tietokannasta: ABI/INFORM Collection, Academic search elite, Business source elite, Emerald Insight, Arto, Elektra, Doria, Medic, Cinahl Complete, Science Direct, Communication & Mass media complete, Bonnier Pro, Talentum Pro sekä käsihaulla. Alkuperäistutkimusten valinta tehtiin etukäteen määriteltyjen sisäänotto- ja poissulkukriteerien pohjalta. Aineiston laatu ja luotettavuus arvioitiin kriittisesti tarkastelemalla. Lopulta kirjallisuuskatsaukseen valittiin 6 artikkelia: 2 tieteellistä ja 4 ammatillista artikkelia. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulosten mukaan yhteisöllisyyden rakentumisen keskeisimpänä edistävänä tekijänä johtamisviestinnässä korostui kasvotusten tapahtuvan vuorovaikutuksen merkitys koko aineistossa. Kasvokkain vuorovaikutukseen panostava, yhteistyöhön osallistava ja luottamuksellista, arvostavaa ilmapiiriä luova johtamisviestintä oli yhteisöllisyyden rakentumisen edistäviä tekijöitä. Tulosten mukaan keskeisimpiä yhteisöllisyyden rakentumisen estäviä tekijöitä johtamisviestinnässä oli kasvokkain vuorovaikutuksen ja yhteistyön puutteellisuus sekä egoistista, kilpailevaa sekä syrjivää ilmapiiriä luova johtamisviestintä.
Johtopäätöksenä oli, että yhteisöllisyyttä rakentavassa johtamisviestinnässä keskeistä on kasvokkain vuorovaikutus työntekijöiden kanssa, yhteistyöhön osallistaminen sekä luottamuksellisen ja arvostavan ilmapiirin luominen työyhteisössä. Yhteisöllisyyden rakentumista edistävää johtamisviestintää on tarpeen tutkia enemmän, sillä tutkimustietoa aiheesta löytyi vähän.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka toteuttamisprosessi koostui vaiheista: aineiston haku, arviointi, valinta ja analyysi. Aineiston haku toteutettiin keväällä ja kesällä 2016 kahdestatoista eri tietokannasta: ABI/INFORM Collection, Academic search elite, Business source elite, Emerald Insight, Arto, Elektra, Doria, Medic, Cinahl Complete, Science Direct, Communication & Mass media complete, Bonnier Pro, Talentum Pro sekä käsihaulla. Alkuperäistutkimusten valinta tehtiin etukäteen määriteltyjen sisäänotto- ja poissulkukriteerien pohjalta. Aineiston laatu ja luotettavuus arvioitiin kriittisesti tarkastelemalla. Lopulta kirjallisuuskatsaukseen valittiin 6 artikkelia: 2 tieteellistä ja 4 ammatillista artikkelia. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulosten mukaan yhteisöllisyyden rakentumisen keskeisimpänä edistävänä tekijänä johtamisviestinnässä korostui kasvotusten tapahtuvan vuorovaikutuksen merkitys koko aineistossa. Kasvokkain vuorovaikutukseen panostava, yhteistyöhön osallistava ja luottamuksellista, arvostavaa ilmapiiriä luova johtamisviestintä oli yhteisöllisyyden rakentumisen edistäviä tekijöitä. Tulosten mukaan keskeisimpiä yhteisöllisyyden rakentumisen estäviä tekijöitä johtamisviestinnässä oli kasvokkain vuorovaikutuksen ja yhteistyön puutteellisuus sekä egoistista, kilpailevaa sekä syrjivää ilmapiiriä luova johtamisviestintä.
Johtopäätöksenä oli, että yhteisöllisyyttä rakentavassa johtamisviestinnässä keskeistä on kasvokkain vuorovaikutus työntekijöiden kanssa, yhteistyöhön osallistaminen sekä luottamuksellisen ja arvostavan ilmapiirin luominen työyhteisössä. Yhteisöllisyyden rakentumista edistävää johtamisviestintää on tarpeen tutkia enemmän, sillä tutkimustietoa aiheesta löytyi vähän.