Suomalaisen varhaiskasvatuksen käytäntöjen opastaminen maahanmuuttajaperheille
Ojapuska, Lotta (2016)
Ojapuska, Lotta
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418954
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisista päiväkodin käytännöistä maahanmuuttajaperheitä tulisi opastaa päiväkodin henkilöstön, maahanmuuttajaperheiden sekä maahanmuuttokoordinaattorin näkökulmasta. Halusin myös selvittää, kokisivatko haastattelemani päiväkodin työntekijät ja perheet päiväkodin käytännöistä kertovan oppaan hyödylliseksi apuvälineeksi maahanmuuttajaperheiden kotoutumiseen sekä henkilöstön ja perheiden välisen yhteistyön tukemiseen.
Opinnäytetyön tuotoksena kehitin oppaan päiväkodin käytännöistä maahanmuuttajaperheille. Oppaan tarkoituksena on toimia maahanmuuttajaperheiden kotoutumisen tukena sekä tukea perheiden ja päiväkodin henkilöstön yhteistyötä. Opas julkaistaan paperiversiona ja otetaan käyttöön eräässä Etelä-Pohjalaisessa kaupungissa.
Toteutin opinnäytetyöni laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Toteutin haastattelut yhteistyökumppanina toimivan kaupungin maahanmuuttokoordinaattorille, viidelle päiväkodin työntekijälle jolla oli kokemusta maahanmuuttajaperheistä asiakkaana sekä päiväkodin asiakkaana oleville kolmelle maahanmuuttajaperheelle.
Tutkimukseni tuloksista nousi esiin, ettei maahanmuuttajaperheillä ollut riittävästi tietoa päiväkodin käytännöistä tai arjesta varsinkaan päivähoidon aloittamisen vaiheessa. Sekä perheiden että maahanmuuttajakoordinaattorin kokemuksen mukaan väärinkäsityksiä päiväkodin käytäntöjen suhteen on paljon. Kaikki vastaajat kokivat kielimuurin haasteelliseksi. Eniten opastusta päiväkodin työntekijät kaipasivat käytännölliseen pukeutumiseen sekä hoitoaikojen noudattamiseen. Perheet kaipasivat eniten tietoa arjesta, päivärytmistä, päivähoidon maksujärjestelmästä sekä pukeutumisesta.
Kaikkien vastaajien mielestä oppaasta voisi olla hyötyä maahanmuuttajien ja päiväkodin henkilöstön yhteistyön tukemisessa. Erityisesti maahanmuuttajat kaipasivat tietoa päivähoidon maksujärjestelmästä sekä kuvallista sanastoa vaatetuksesta.
Opinnäytetyön tuotoksena kehitin oppaan päiväkodin käytännöistä maahanmuuttajaperheille. Oppaan tarkoituksena on toimia maahanmuuttajaperheiden kotoutumisen tukena sekä tukea perheiden ja päiväkodin henkilöstön yhteistyötä. Opas julkaistaan paperiversiona ja otetaan käyttöön eräässä Etelä-Pohjalaisessa kaupungissa.
Toteutin opinnäytetyöni laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Toteutin haastattelut yhteistyökumppanina toimivan kaupungin maahanmuuttokoordinaattorille, viidelle päiväkodin työntekijälle jolla oli kokemusta maahanmuuttajaperheistä asiakkaana sekä päiväkodin asiakkaana oleville kolmelle maahanmuuttajaperheelle.
Tutkimukseni tuloksista nousi esiin, ettei maahanmuuttajaperheillä ollut riittävästi tietoa päiväkodin käytännöistä tai arjesta varsinkaan päivähoidon aloittamisen vaiheessa. Sekä perheiden että maahanmuuttajakoordinaattorin kokemuksen mukaan väärinkäsityksiä päiväkodin käytäntöjen suhteen on paljon. Kaikki vastaajat kokivat kielimuurin haasteelliseksi. Eniten opastusta päiväkodin työntekijät kaipasivat käytännölliseen pukeutumiseen sekä hoitoaikojen noudattamiseen. Perheet kaipasivat eniten tietoa arjesta, päivärytmistä, päivähoidon maksujärjestelmästä sekä pukeutumisesta.
Kaikkien vastaajien mielestä oppaasta voisi olla hyötyä maahanmuuttajien ja päiväkodin henkilöstön yhteistyön tukemisessa. Erityisesti maahanmuuttajat kaipasivat tietoa päivähoidon maksujärjestelmästä sekä kuvallista sanastoa vaatetuksesta.