Lohjan Pyhän Laurin kirkkomaan mobiiliopastusreitti
Lehtinen, Sirpa (2016)
Lehtinen, Sirpa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218848
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Lohjan Pyhän Laurin kirkkomaalle mobiiliopastusreitti, tehdä reitin markkinointi- ja viestintäsuunnitelma sekä toteuttaa suunnitelman mukainen alkumarkkinointi. Reitin tarkoituksena oli lisätä asukkaiden sekä matkailijoiden paikallistuntemusta, tutustuttaa heidät kirkkomaan arvokkaaseen kulttuurihistoriaan ja lisätä koulujen ympäristökasvatusta saamalla reitti oppimateriaaliksi paikallisiin kouluihin.
Markkinointi- ja viestintäsuunnitelman tavoitteena oli lisätä reitin tunnettavuutta ja löytää mahdollisimman paljon ns. ilmaisia markkinointikanavia. Tavoitteena oli myös seurata statistiikan avulla markkinoinnin vaikutusta reitin käyttäjämääriin.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli sosiaalisessa mediassa viestiminen ja markkinointi sekä opetussuunnitelma ja mobiilioppiminen. Teoriatietoa on saatu kirjallisuudesta, internetsivuilta, vertailevista tutkimuksista ja raporteista. Tässä opinnäytetyössä on käytetty eri tutkimusmenetelmien yhdistelemistä eli triangulaatiomenetelmää. Toiminnallisessa menetelmässä valmistui reitti ja sen markkinointisuunnitelma ja kvantitatiivisessä menetelmässä järjestettiin kysely reittiin tutustuneelle koululle ja sen oppilaille.
Tutkimuksella ja koululaisille järjestetyllä kyselyllä haluttiin selvittää, kuinka tuoda mobiiliopastusreitti asukkaiden ja turistien tietoisuuteen ja koulujen oppimismateriaaliksi. Lisäksi haluttiin selvittää, että lisääkö reitti koululaisten ympäristö- ja paikallistuntemusta.
Tuloksina selvisi, että Pyhän Laurin kirkkomaan reitti tukee uutta opetussuunnitelmaa ja vastaavanlaista opetusmateriaalia kaivattaisiin lisää. Markkinointia vertaillessa statistiikkaan selvisi, että jatkuva markkinointi sosiaalisessa mediassa ylläpitää käyttäjämääriä.
Markkinointi- ja viestintäsuunnitelman tavoitteena oli lisätä reitin tunnettavuutta ja löytää mahdollisimman paljon ns. ilmaisia markkinointikanavia. Tavoitteena oli myös seurata statistiikan avulla markkinoinnin vaikutusta reitin käyttäjämääriin.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli sosiaalisessa mediassa viestiminen ja markkinointi sekä opetussuunnitelma ja mobiilioppiminen. Teoriatietoa on saatu kirjallisuudesta, internetsivuilta, vertailevista tutkimuksista ja raporteista. Tässä opinnäytetyössä on käytetty eri tutkimusmenetelmien yhdistelemistä eli triangulaatiomenetelmää. Toiminnallisessa menetelmässä valmistui reitti ja sen markkinointisuunnitelma ja kvantitatiivisessä menetelmässä järjestettiin kysely reittiin tutustuneelle koululle ja sen oppilaille.
Tutkimuksella ja koululaisille järjestetyllä kyselyllä haluttiin selvittää, kuinka tuoda mobiiliopastusreitti asukkaiden ja turistien tietoisuuteen ja koulujen oppimismateriaaliksi. Lisäksi haluttiin selvittää, että lisääkö reitti koululaisten ympäristö- ja paikallistuntemusta.
Tuloksina selvisi, että Pyhän Laurin kirkkomaan reitti tukee uutta opetussuunnitelmaa ja vastaavanlaista opetusmateriaalia kaivattaisiin lisää. Markkinointia vertaillessa statistiikkaan selvisi, että jatkuva markkinointi sosiaalisessa mediassa ylläpitää käyttäjämääriä.