Pelimoottori opetuskäyttöön
Kallio-Kujala, Juha (2016)
Kallio-Kujala, Juha
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120419018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120419018
Tiivistelmä
Ohjelmoinnin opettaminen on haastavaa, koska ohjelmointi itsessään on haastavaa ja koska siinä käytettäviä työkaluja ei ole suunniteltu opetusmateriaaliksi. Monessa koulussa ohjelmointia opetetaan pelien tekemisen avulla, pelimoottoria käyttäen. Tämä parantaa huomattavasti oppilaiden mielenkiintoa ja motivaatiota aiheen opiskeluun. Olemassa olevissa pelimoottoreissa on kuitenkin opetuksen näkökulmasta paljon parantamisen varaa, kuten monimutkaisuus, hankala asennusprosessi sekä teknologian mystisyys. Tässä opinnäytetyössä luotiin pelimoottori, joka on suunniteltu käytettäväksi opetusmateriaalina ja siten vastaamaan opetuksen uniikkeihin haasteisiin.
Luotu pelimoottori on peliohjelmoijalle yksinkertainen ja helppo käyttää ja asentaa. Sillä tehtyjen pelien pelaaminen ei vaadi minkäänlaista asennusta, ja se tarjoaa sopivan kirjon toiminnallisuuksia pelien luomiseksi. Pelimoottorin rakenne ja toiminta ovat yksinkertaisia, mikä sallii oppilaan kurkistaa pellin alle ja selvittää, kuinka pelimoottori toimii.
Rakennettu moottori koostuu neljästä moduulista, jotka käyttöjärjestelmän rajapintojen avulla toteuttavat peliohjelmoinnissa hyödyllisen rajapinnan. Lokimoduuli kirjoittaa tekstitiedostoihin peliohjelmoijalle hyödyllistä tietoa sekä huomauttaa tehdyistä virheistä, alustamoduuli luo ikkunan sekä sallii oppilaan reagoida hiiren liikkeeseen ja näppäimistön painalluksiin, grafiikkamoduuli mahdollistaa geometrian, kuvien ja tekstin monitorille piirtämisen ja audiomoduuli äänitiedostojen soittamisen kaiuttimista.
Luotu pelimoottori on peliohjelmoijalle yksinkertainen ja helppo käyttää ja asentaa. Sillä tehtyjen pelien pelaaminen ei vaadi minkäänlaista asennusta, ja se tarjoaa sopivan kirjon toiminnallisuuksia pelien luomiseksi. Pelimoottorin rakenne ja toiminta ovat yksinkertaisia, mikä sallii oppilaan kurkistaa pellin alle ja selvittää, kuinka pelimoottori toimii.
Rakennettu moottori koostuu neljästä moduulista, jotka käyttöjärjestelmän rajapintojen avulla toteuttavat peliohjelmoinnissa hyödyllisen rajapinnan. Lokimoduuli kirjoittaa tekstitiedostoihin peliohjelmoijalle hyödyllistä tietoa sekä huomauttaa tehdyistä virheistä, alustamoduuli luo ikkunan sekä sallii oppilaan reagoida hiiren liikkeeseen ja näppäimistön painalluksiin, grafiikkamoduuli mahdollistaa geometrian, kuvien ja tekstin monitorille piirtämisen ja audiomoduuli äänitiedostojen soittamisen kaiuttimista.