Koulutusvideo-opas Elisa Oyj:n kouluttaminen ja osaamisen kehittäminen -tiimin tueksi
Syrjälä, Marie (2016)
Syrjälä, Marie
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218766
Tiivistelmä
Opinnäytetyön käytännön työn tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Elisa Oyj:n kouluttaminen ja osaamisen kehittäminen -tiimille koulutusvideo-opas, koska koulutusvideoiden tarve on kasvanut eikä koulutustiimin jäsenillä ole videoilmaisun osaamista. Koulutusvideo-opas oli itseopiskelumateriaali. Haasteena oli, miten materiaalista saadaan sellainen, että opiskeluun ei tarvita kouluttajan tai perehdyttäjän tukea.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tutkittiin itseopiskelumateriaalin tekemisen haasteita. Teoriamateriaalin avulla löytyi paljon asioita, joita tulee ottaa huomioon, kun tehdään itseopiskelumateriaalia. Esimerkiksi materiaalin suunnitteluun tulee käyttää paljon aikaa ja pohtia sitä, ketkä materiaalia tulevat käyttämään.
Koulutusvideo-opas toteutettiin PowerPoint-muodossa. Sisällöstä pyrittiin saamaan mahdollisimman selkeä, ja se sisältää paljon aikaa säästäviä käytännön ohjeita.
Koulutusvideo-oppaan toimivuus selvitettiin haastatteluin. Haastateltavina oli kaksi koulutusasiantuntijaa sekä yksi asiakaspalvelun työntekijä. Asiakaspalvelijan avulla saatiin selvitettyä, miten uusi, tiimiin tuleva koulutusasiantuntija pystyy hyödyntämään materiaalia.
Haastattelujen pohjalta oppaan sisältöön löytyi kehityskohtia. Oppaaseen toivottiin lisäyksenä esimerkiksi äänenkäyttöön liittyviä huomioita sekä tietoa kuvien tekijänoikeuksista. Haastatteluissa myös selvisi, että materiaalia pystyy hyödyntämään itseopiskelussa.
Koulutusvideo-opasta käytetään osana koulutusasiantuntijan perehdytysohjelmaa. Nykyiset koulutusasiantuntijat hyödyntävät materiaalia aina, kun uusi koulutusvideoprojekti on alkamassa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tutkittiin itseopiskelumateriaalin tekemisen haasteita. Teoriamateriaalin avulla löytyi paljon asioita, joita tulee ottaa huomioon, kun tehdään itseopiskelumateriaalia. Esimerkiksi materiaalin suunnitteluun tulee käyttää paljon aikaa ja pohtia sitä, ketkä materiaalia tulevat käyttämään.
Koulutusvideo-opas toteutettiin PowerPoint-muodossa. Sisällöstä pyrittiin saamaan mahdollisimman selkeä, ja se sisältää paljon aikaa säästäviä käytännön ohjeita.
Koulutusvideo-oppaan toimivuus selvitettiin haastatteluin. Haastateltavina oli kaksi koulutusasiantuntijaa sekä yksi asiakaspalvelun työntekijä. Asiakaspalvelijan avulla saatiin selvitettyä, miten uusi, tiimiin tuleva koulutusasiantuntija pystyy hyödyntämään materiaalia.
Haastattelujen pohjalta oppaan sisältöön löytyi kehityskohtia. Oppaaseen toivottiin lisäyksenä esimerkiksi äänenkäyttöön liittyviä huomioita sekä tietoa kuvien tekijänoikeuksista. Haastatteluissa myös selvisi, että materiaalia pystyy hyödyntämään itseopiskelussa.
Koulutusvideo-opasta käytetään osana koulutusasiantuntijan perehdytysohjelmaa. Nykyiset koulutusasiantuntijat hyödyntävät materiaalia aina, kun uusi koulutusvideoprojekti on alkamassa.