Musiikki tukena lapsen kasvun kehityksessä ja motorisissa vaikeuksissa
Rönnkvist, Sini; Huotari, Sanna (2016)
Rönnkvist, Sini
Huotari, Sanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118660
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitämme musiikin vaikutusta lapsen motoriseen kehitykseen ja sitä, miten musiikki vaikuttaa psykomotoriikkaan ja lapsen kehittymiseen karkea- ja hienomotoriikan osa-alueilla. Työssämme selvitämme myös sitä, minkälainen vaikutus tavallisimmilla aivotoiminnan-häiriöillä on lapsen kehityksessä, miten musiikki ja liikunta edesauttavat motorista kehitystä ja miten motoriikkaa voi kehittää erilaisten leikkien ja harjoitusten kautta.
Työmme aihe sai alkunsa instrumenttiopintojen tunnilla, jossa soitimme sorminäppäryyttä vaativaa teosta ja hankaluuksia ilmeni käsien yhteen toimivuudessa. Siellä heräsi kiinnostus, miksi kädet eivät toimi täysin yhdessä ja voiko syynä olla huono oppiminen lapsuudessa. Halusimme myös tutkia minkälaiset asiat vaikuttavat oppimiseen, miten voi kehittyä ja kehittää käsien yhteistyötä omassa soitossa ja parantaa omaa osaamista.
Työssämme tärkeimmät luvut ovat 3 ja 5. Luvussa kolme tutkimme liikunnan ja motoriikan yhteisvaikutusta sekä musiikin ja motoriikan vaikutusta toisiinsa ja sitä, miten ne tukevat toisiaan lapsen kehityksessä. Luvussa viisi käsittelemme motorisia harjoituksia. Lukuun on koottu erilaisia harjoituksia joilla voidaan tukea ja kehittää lapsen kehollista hallintaa. Harjoitusten avulla lapsi oppii oman kehonsa liikkeiden tuntemista ja hahmottamista.
Päivittäinen liikkuminen ja kehon hallitseminen on tärkeää instrumenttiopinnoissa, niin lapsilla kuin aikuisillakin. Olemme käyttäneet työssämme erilaisia liikuntaoppaita, jotka ovat sisältäneet käytännössä toteutettavia harjoituksia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on antaa pohjatietoa musiikin parissa työskenteleville opettajille lapsen motorisesta kehittymisestä ja sen harjoittamisesta.
Työmme aihe sai alkunsa instrumenttiopintojen tunnilla, jossa soitimme sorminäppäryyttä vaativaa teosta ja hankaluuksia ilmeni käsien yhteen toimivuudessa. Siellä heräsi kiinnostus, miksi kädet eivät toimi täysin yhdessä ja voiko syynä olla huono oppiminen lapsuudessa. Halusimme myös tutkia minkälaiset asiat vaikuttavat oppimiseen, miten voi kehittyä ja kehittää käsien yhteistyötä omassa soitossa ja parantaa omaa osaamista.
Työssämme tärkeimmät luvut ovat 3 ja 5. Luvussa kolme tutkimme liikunnan ja motoriikan yhteisvaikutusta sekä musiikin ja motoriikan vaikutusta toisiinsa ja sitä, miten ne tukevat toisiaan lapsen kehityksessä. Luvussa viisi käsittelemme motorisia harjoituksia. Lukuun on koottu erilaisia harjoituksia joilla voidaan tukea ja kehittää lapsen kehollista hallintaa. Harjoitusten avulla lapsi oppii oman kehonsa liikkeiden tuntemista ja hahmottamista.
Päivittäinen liikkuminen ja kehon hallitseminen on tärkeää instrumenttiopinnoissa, niin lapsilla kuin aikuisillakin. Olemme käyttäneet työssämme erilaisia liikuntaoppaita, jotka ovat sisältäneet käytännössä toteutettavia harjoituksia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on antaa pohjatietoa musiikin parissa työskenteleville opettajille lapsen motorisesta kehittymisestä ja sen harjoittamisesta.