Positiivinen palaute palkitsee: lasten kehuminen ja kannustaminen päiväkodissa
Kalliosaari, Sini (2016)
Kalliosaari, Sini
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018373
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa on tutkittu lasten saamaa positiivista palautetta (kehu ja kannustus) päiväkodissa. Aihe on tärkeä ja ajankohtainen, sillä se on vahva osa lapsen kasvun ja kehityksen turvaamista. Aiheesta puhutaan myös paljon niin kansainvälisesti kuin myös Suomessa: positiivisuus on voimavaroja antava asenne. Tutkimuksessa haluttiin saada selville, kuinka monipuolisesti lapsia kehutaan päiväkodin arjessa ja miten lapsi ottaa positiivista palautetta vastaan. Tutkimuksessa tutkittiin myös sitä, miten kasvattajat itse kokevat voivansa kehittää toimintaa tällä alueella ja mitkä asiat vaikuttavat positiivisen palautteen antamisen taustalla.
Teoreettinen viitekehys kytkeytyy tutkimuksessa kasvattajan toimintaan päiväkodissa, aikuisen ja lapsen väliseen vuorovaikutukseen, lapsen itsetuntoon ja minäkuvaan sekä lapselle annettavan positiivisen palautteen ympärille. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena havainnoimalla yhteensä neljää eri lapsiryhmää kahdessa vaasalaisessa päiväkodissa. Havainnointien päätteeksi haastateltiin jokaisesta ryhmästä yhtä kasvattajaa (lastentarhanopettaja tai lastenhoitaja) ja pyrittiin selvittämään, mitkä asiat kasvattajien mielestä vaikuttavat positiivisen palautteen antamiseen sekä miten positiivisen palautteen antamista voitaisiin lisätä ja kehittää työssä.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että lapsia kehutaan päiväkodin arjessa monipuolisesti, mutta vaihtelevuutta kasvattajien antamalla positiivisella palautteella ja sen monipuolisuudella on jonkin verran. Myös ikäryhmien välillä oli vaihtelua. Haastateltavien mielestä positiivisen palautteen antamisen taustalla vaikuttavat vahvasti aiheen tärkeäksi kokeminen, persoonallisuus sekä vallitseva kulttuuri. Erilaisten kehumistapojen harjoittelu ja kokeilu sekä liiallisen kehumisen välttäminen olivat kasvattajien mielestä avainasemassa toiminnan kehittämisessä. Positiivinen palaute palkitsee niin sen antajaa kuin vastaanottajaa: ammattilaisten on tärkeää laittaa positiivisuus kiertämään työssään, jotta laadukas varhaiskasvatus ja työn ilo pysyvät yllä.
Teoreettinen viitekehys kytkeytyy tutkimuksessa kasvattajan toimintaan päiväkodissa, aikuisen ja lapsen väliseen vuorovaikutukseen, lapsen itsetuntoon ja minäkuvaan sekä lapselle annettavan positiivisen palautteen ympärille. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena havainnoimalla yhteensä neljää eri lapsiryhmää kahdessa vaasalaisessa päiväkodissa. Havainnointien päätteeksi haastateltiin jokaisesta ryhmästä yhtä kasvattajaa (lastentarhanopettaja tai lastenhoitaja) ja pyrittiin selvittämään, mitkä asiat kasvattajien mielestä vaikuttavat positiivisen palautteen antamiseen sekä miten positiivisen palautteen antamista voitaisiin lisätä ja kehittää työssä.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että lapsia kehutaan päiväkodin arjessa monipuolisesti, mutta vaihtelevuutta kasvattajien antamalla positiivisella palautteella ja sen monipuolisuudella on jonkin verran. Myös ikäryhmien välillä oli vaihtelua. Haastateltavien mielestä positiivisen palautteen antamisen taustalla vaikuttavat vahvasti aiheen tärkeäksi kokeminen, persoonallisuus sekä vallitseva kulttuuri. Erilaisten kehumistapojen harjoittelu ja kokeilu sekä liiallisen kehumisen välttäminen olivat kasvattajien mielestä avainasemassa toiminnan kehittämisessä. Positiivinen palaute palkitsee niin sen antajaa kuin vastaanottajaa: ammattilaisten on tärkeää laittaa positiivisuus kiertämään työssään, jotta laadukas varhaiskasvatus ja työn ilo pysyvät yllä.