ÄKILLISET JA TRAUMAATTISET KRIISIT ESIOPETUSIKÄISEN ELÄMÄSSÄ : Kriisisuunnitelma esiopetukseen
Kanniainen, Miia; Heikkuri, Leena (2016)
Kanniainen, Miia
Heikkuri, Leena
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118492
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli laatia kriisisuunnitelma Vesikarin esiopetusyksikköön. Halusimme tietää minkälaisia kriisejä esiopetusikäinen lapsi voi kohdata ja millä menetelmillä esiopetuksen henkilöstö voi tukea lasta kriisissä. Opinnäytetyön aiheen saimme Limingan kunnan aluepäiväkodinjohtajilta. Kriisisuunnitelma on oltava esiopetuksessa, koska sisäasiainministeriön ohjeistus suosittelee kouluille turvallisuuskansiota, joka sisältää kriisisuunnitelman, sekä perusopetuslain mukaan lapsi on oikeutettu saamaan riittävästi tukea heti tuen tarpeen ilmetessä.
Kriisisuunnitelman tarkoituksena on lisätä henkilöstön osaamista esiopetusikäisen kriiseistä ja valmiutta kohdata niitä. Kriisisuunnitelman toivottiin käyttäjäystävällistä ja sen tuli sisältää teoriatietoa esiopetusikäisen lapsen kriiseistä ja toimintamalleja kriisitilanteisiin. Opinnäytetyössä tuotiin esille teoriatietoa kriiseistä, lapsen tapoja reagoida eri kriiseihin ja menetelmiä lapsen tukemiseen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsittelemme äkillisen ja traumaattisen kriisin käsitettä tunnusmerkkeineen ja vaiheineen esiopetusikäisen lapsen kannalta. Lisäksi tarkastelemme lapsen reagointia kriisitilanteissa ja sen jälkeen. Tietoperustan lisäksi hyödynsimme Vesikarin henkilöstön osaamista kysymällä esiopetusikäistä lasta mahdollisesti kohtaavista kriiseistä ja menetelmistä, joilla voidaan tukea lasta. Aiheita käsittelimme henkilöstön kanssa käydyissä yhteistyöpalavereissa.
Esiopetushenkilöstö oli sitä mieltä, että yleisimmät esiopetusikäisen lapsen kohtaamat kriisit ovat läheisen kuolema, avio-/avoero, lapsen kaltoinkohtelu ja lapsen tai lapselle läheisen vakava sairastuminen. Traumaattisen tapahtuman jälkeen lapsen havainnoinnissa oleellista ei ole yksittäinen oire vaan selkeä muutos lapsen käyttäytymisessä. Hyviä keinoja tukea kriisissä olevaa lasta ovat arjen rutiinit, yksilöllinen huomioiminen ja keskustelu. Lasta voidaan tukea sellaisilla menetelmillä jotka kuuluvat esiopetushenkilöstön perusosaamiseen. Kriisisuunnitelma sisältää edellä mainittujen lisäksi muitakin menetelmiä, joilla voidaan tukea yksittäistä lasta, mutta siitä hyötyy koko lapsiryhmä. Kriisisuunnitelmaa voi laajentaa koskemaan työntekijän jaksamisen kriisissä olevan lapsen kanssa työskentelyssä, työyhteisön sisäisiä kriisitilanteita ja suuronnettomuuksia.
Kriisisuunnitelman tarkoituksena on lisätä henkilöstön osaamista esiopetusikäisen kriiseistä ja valmiutta kohdata niitä. Kriisisuunnitelman toivottiin käyttäjäystävällistä ja sen tuli sisältää teoriatietoa esiopetusikäisen lapsen kriiseistä ja toimintamalleja kriisitilanteisiin. Opinnäytetyössä tuotiin esille teoriatietoa kriiseistä, lapsen tapoja reagoida eri kriiseihin ja menetelmiä lapsen tukemiseen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsittelemme äkillisen ja traumaattisen kriisin käsitettä tunnusmerkkeineen ja vaiheineen esiopetusikäisen lapsen kannalta. Lisäksi tarkastelemme lapsen reagointia kriisitilanteissa ja sen jälkeen. Tietoperustan lisäksi hyödynsimme Vesikarin henkilöstön osaamista kysymällä esiopetusikäistä lasta mahdollisesti kohtaavista kriiseistä ja menetelmistä, joilla voidaan tukea lasta. Aiheita käsittelimme henkilöstön kanssa käydyissä yhteistyöpalavereissa.
Esiopetushenkilöstö oli sitä mieltä, että yleisimmät esiopetusikäisen lapsen kohtaamat kriisit ovat läheisen kuolema, avio-/avoero, lapsen kaltoinkohtelu ja lapsen tai lapselle läheisen vakava sairastuminen. Traumaattisen tapahtuman jälkeen lapsen havainnoinnissa oleellista ei ole yksittäinen oire vaan selkeä muutos lapsen käyttäytymisessä. Hyviä keinoja tukea kriisissä olevaa lasta ovat arjen rutiinit, yksilöllinen huomioiminen ja keskustelu. Lasta voidaan tukea sellaisilla menetelmillä jotka kuuluvat esiopetushenkilöstön perusosaamiseen. Kriisisuunnitelma sisältää edellä mainittujen lisäksi muitakin menetelmiä, joilla voidaan tukea yksittäistä lasta, mutta siitä hyötyy koko lapsiryhmä. Kriisisuunnitelmaa voi laajentaa koskemaan työntekijän jaksamisen kriisissä olevan lapsen kanssa työskentelyssä, työyhteisön sisäisiä kriisitilanteita ja suuronnettomuuksia.