Supporting Integration Services for Immigrant Children in Finnish Early Childhood Education : A Handbook For Educators and Parents
Phull, Shweta (2016)
Phull, Shweta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918218
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksella ja hoidolla on iso rooli lasten kehityksessä ja hyvinvoinnissa. Viime vuosina Suomeen on tullut yhä enemmän maahanmuuttajien lapsia, joilla on monikulttuurinen tausta. Siksi on entistä haastavampaa tarjota korkealaatuista lastenhoitoa. Tämän tutkielman tarkoitus on auttaa päiväkoteja kotoutumisprosessin tukemisessa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön yhteydessä on kehitetty käsikirja yhteistyössä Y.E.S. päiväkodin kanssa Vantaalla. Käsikirjan tarkoituksena on palvella sekä varhaiskasvattajia että vanhempia. Se tarjoaa käytännön ideoita ja toimintaehdotuksia maahanmuuttajalasten kotoutumisprosessin tukemiseen Suomen päiväkodeissa.
Opinnäytetyössä on käytetty laadullista lähestymistapaa, ja tiedot on kerätty haastattelemalla kahta vanhempaa ja kahta opettajaa. Haastatteluissa keskityttiin niihin kokemuksiin, tarpeisiin ja haasteisiin, joita maahanmuuttajalapset kokevat Suomen päiväkodeissa. Haastattelujen perusteella opinnäytetyössä esitetään ehdotuksia sopivista menetelmistä, jotta käytäntöjä voidaan kehittää tulevaisuudessa. Teoreettinen viitekehys pohjautuu osallisuuteen, varhaisvuosien psyykkiseen kehitykseen sekä vanhempien ja opettajan kumppanuuteen keskeisenä osana kotoutumisprosessin edistämistä.
Käsikirjan hyödyllisyyden arvioimiseksi päivähoidon henkilökunnalta pyydettiin palautetta. Tuloksien ja palautteiden perusteella pääteltiin, että maahanmuuttajalapset kokevat epäilemättä paljon vaikeuksia, jonka takia on tarpeen parantaa päiväkotirutiineja tukemalla maahanmuuttajaperheiden ja ammattilaisten yhteistyötä. Lisäksi, on tarpeellista tehdä lisätutkimusta maahanmuuttajalasten ja heidän perheidensä kotoutumiskokemuksista, jotta voidaan edistää lasten hyvinvointia ja oppimista tasavertaisesti kaikkialla maassa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön yhteydessä on kehitetty käsikirja yhteistyössä Y.E.S. päiväkodin kanssa Vantaalla. Käsikirjan tarkoituksena on palvella sekä varhaiskasvattajia että vanhempia. Se tarjoaa käytännön ideoita ja toimintaehdotuksia maahanmuuttajalasten kotoutumisprosessin tukemiseen Suomen päiväkodeissa.
Opinnäytetyössä on käytetty laadullista lähestymistapaa, ja tiedot on kerätty haastattelemalla kahta vanhempaa ja kahta opettajaa. Haastatteluissa keskityttiin niihin kokemuksiin, tarpeisiin ja haasteisiin, joita maahanmuuttajalapset kokevat Suomen päiväkodeissa. Haastattelujen perusteella opinnäytetyössä esitetään ehdotuksia sopivista menetelmistä, jotta käytäntöjä voidaan kehittää tulevaisuudessa. Teoreettinen viitekehys pohjautuu osallisuuteen, varhaisvuosien psyykkiseen kehitykseen sekä vanhempien ja opettajan kumppanuuteen keskeisenä osana kotoutumisprosessin edistämistä.
Käsikirjan hyödyllisyyden arvioimiseksi päivähoidon henkilökunnalta pyydettiin palautetta. Tuloksien ja palautteiden perusteella pääteltiin, että maahanmuuttajalapset kokevat epäilemättä paljon vaikeuksia, jonka takia on tarpeen parantaa päiväkotirutiineja tukemalla maahanmuuttajaperheiden ja ammattilaisten yhteistyötä. Lisäksi, on tarpeellista tehdä lisätutkimusta maahanmuuttajalasten ja heidän perheidensä kotoutumiskokemuksista, jotta voidaan edistää lasten hyvinvointia ja oppimista tasavertaisesti kaikkialla maassa.