Koulutustapahtuma suun terveydestä Kastellin apteekin henkilökunnalle
Tyni, Miia; Kylli, Eija (2016)
Tyni, Miia
Kylli, Eija
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918080
Tiivistelmä
Apteekkien sekä apteekkihenkilökunnan määrä on Suomessa muihin Pohjoismaihin verrattuna suuri. Vuonna 2015 Suomessa toimi lähes tuhat apteekkia. Apteekin henkilökunnalla on tärkeä rooli suun terveydenhuollossa, koska suun terveydenhuollon asiakkaat hakevat usein neuvontaa ja tuotteita suun hoitoon apteekeista. Apteekkien antama neuvonta vähentää terveyspalveluiden kysyntää ja säästää terveydenhuollon kustannuksia. Suurimmat säästöt syntyvät itsehoitoon liittyvässä neuvonnassa. On tärkeää, että apteekin henkilökunnalla on ajantasaista ja oikeaa tietoa suun terveydestä, jotta asiakkaat saavat asianmukaista ohjausta ja neuvontaa.
Projektimuotoisen opinnäytetyömme kohderyhmä oli Oulun Kastellin apteekki, jonka henkilökunnalle suunnittelimme ja pidimme koulutustapahtuman suun terveydestä toukokuussa 2016. Laadimme kyselyn apteekin henkilökunnalle maaliskuussa 2015, missä kartoitimme suun terveyteen liittyvää koulutustarvetta. Valitsimme kyselyn tulosten perusteella koulutuksen aihealueiksi kuivan suun ja pahanhajuisen hengityksen hoidon sekä hammasproteesien ja oikomislaitteiden puhdistuksen.
Koulutus toteutettiin case- eli tapausopetuksena, koska se on työelämälähtöinen opetusmenetelmä. Koulutustapahtumassa ratkaistiin todentuntoisia asiakastapauksia pienryhmissä. Koulutusmateriaalina toimi aiemmin laadittu ennakkomateriaali, joka jaettiin henkilökunnalle noin viikkoa ennen koulutustapahtumaa.
Koulutuksen tavoitteena oli lisätä apteekkihenkilökunnan tietoutta suun terveydestä ajankohtaisen ja luotettavan tiedon välityksellä, jotta apteekin henkilökunta osaa ohjata paremmin ja rohkeammin asiakkaita suun terveyteen liittyvissä asioissa. Näin apteekin asiakkaat tulevat saamaan parempaa ohjausta ja neuvontaa tulevaisuudessa. Oppimistavoitteenamme oli oma ammatillinen kehittyminen, asiantuntijatiedon etsiminen, moniammatillinen yhteistyö, projektityöskentely sekä koulutuksen suunnittelu ja toteuttaminen.
Koulutuksesta saadun kirjallisen palautteen perusteella ilmeni, että koulutus oli tavoitteiden mukainen. Koulutus koettiin hyödyllisenä ja apteekin henkilökunta koki osaavansa ohjata asiakkaita paremmin koulutuksen jälkeen. Koulutukseen osallistuneiden mukaan ennakkomateriaalin sisältö oli laadukasta ja se sisälsi heille uutta tietoa. Apteekin henkilökunnalla sekä apteekkarilla on mahdollisuus hyödyntää koulutusmateriaaleja myös myöhemmin työelämässä. Apteekkien henkilökunnan lisäkoulutustarvetta suun terveydestä tulisi tutkia kattavammin Suomen alueella, sillä aiempia tutkimuksia aiheesta ei ole.
Projektimuotoisen opinnäytetyömme kohderyhmä oli Oulun Kastellin apteekki, jonka henkilökunnalle suunnittelimme ja pidimme koulutustapahtuman suun terveydestä toukokuussa 2016. Laadimme kyselyn apteekin henkilökunnalle maaliskuussa 2015, missä kartoitimme suun terveyteen liittyvää koulutustarvetta. Valitsimme kyselyn tulosten perusteella koulutuksen aihealueiksi kuivan suun ja pahanhajuisen hengityksen hoidon sekä hammasproteesien ja oikomislaitteiden puhdistuksen.
Koulutus toteutettiin case- eli tapausopetuksena, koska se on työelämälähtöinen opetusmenetelmä. Koulutustapahtumassa ratkaistiin todentuntoisia asiakastapauksia pienryhmissä. Koulutusmateriaalina toimi aiemmin laadittu ennakkomateriaali, joka jaettiin henkilökunnalle noin viikkoa ennen koulutustapahtumaa.
Koulutuksen tavoitteena oli lisätä apteekkihenkilökunnan tietoutta suun terveydestä ajankohtaisen ja luotettavan tiedon välityksellä, jotta apteekin henkilökunta osaa ohjata paremmin ja rohkeammin asiakkaita suun terveyteen liittyvissä asioissa. Näin apteekin asiakkaat tulevat saamaan parempaa ohjausta ja neuvontaa tulevaisuudessa. Oppimistavoitteenamme oli oma ammatillinen kehittyminen, asiantuntijatiedon etsiminen, moniammatillinen yhteistyö, projektityöskentely sekä koulutuksen suunnittelu ja toteuttaminen.
Koulutuksesta saadun kirjallisen palautteen perusteella ilmeni, että koulutus oli tavoitteiden mukainen. Koulutus koettiin hyödyllisenä ja apteekin henkilökunta koki osaavansa ohjata asiakkaita paremmin koulutuksen jälkeen. Koulutukseen osallistuneiden mukaan ennakkomateriaalin sisältö oli laadukasta ja se sisälsi heille uutta tietoa. Apteekin henkilökunnalla sekä apteekkarilla on mahdollisuus hyödyntää koulutusmateriaaleja myös myöhemmin työelämässä. Apteekkien henkilökunnan lisäkoulutustarvetta suun terveydestä tulisi tutkia kattavammin Suomen alueella, sillä aiempia tutkimuksia aiheesta ei ole.