Kohti tulevaisuusorientoitunutta innovaatioprosessia : - esimerkkinä VR Group
Piilehto, Marika (2016)
Piilehto, Marika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918028
Tiivistelmä
Toimintaympäristön kiihtyvä muutostahti pakottaa yritykset ja organisaatiot kehittämään tuotteitaan ja palvelujaan pysyäkseen muutoksessa mukana. Tulevaa ei voi ennustaa, mutta tulevaisuuden mahdollisia kehityssuuntia on kuitenkin mahdollista ennakoida. Pelkkä toimintaympäristön muutokseen sopeutuminen ei riitä, vaan tärkeään rooliin uudistumisessa nousee yrityksen innovaatiotoiminta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää tulevaisuusorientoitunut innovaatioprosessimalli, jossa tulevaisuuden ennakointi on osa innovaatioprosessia ja jossa yhdistyy yrityksen sisäinen ja ulkoinen innovaatiotoiminta. Tässä kehittämistyössä tarkastellaan ja käytetään esimerkkinä VR Groupin innovaatiotoimintaa.
Opinnäytetyössä kokonaisuutta tarkastellaan asiakaskeskeisen palvelulogiikan (Customer Dominant Logic) näkökulmasta. Täten lähtökohtana on, että kehittämistyön keskiössä on arvon muodostuminen asiakkaalle.
Kehittämisprosessissa seurataan palvelumuotoilussa käytettävän tuplatimanttimallin (Double Diamond) vaiheita tutkimus, määrittely ja kehittäminen. Tuplatimanttimallin neljättä toteut-tamisvaihetta ei käsitellä tässä kehittämistyössä.
Kehittämistyön tutkimusvaiheessa analysoitiin esimerkkiyrityksen innovaatiotoiminnan nykytilaa teemahaastatteluin sekä saatavilla olevaan yrityksen sisäiseen materiaaliin perehtyen. Tutkimusvaiheessa tehtiin lisäksi pilottitutkimus asiakkaiden osallistamisesta sekä luotiin vaihtoehtoisia tulevaisuuksia tarkastelevat skenaariot. Kehittämistyön määrittelyvaiheessa hahmoteltiin ensimmäinen versio tulevaisuusorientoituneesta innovaatioprosessimallista. Tup-latimanttimallin kehittämisvaiheessa konsepti esiteltiin esimerkkiyrityksessä ja siitä saatiin palautetta.
Tehtyjen löydösten ja saadun palautteen pohjalta luotiin johdon, henkilöstön ja asiakkaiden äänet yhdistävä, strategiasta ohjautuva, tulevaisuusorientoitunut innovaatioprosessimalli. Tämä tulevaisuusorientoutunut innovaatioprosessimalli kuvattiin lopuksi palvelun blueprintinä.
Kehittämistyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Luotua innovaatioprosessimallia on mahdollista soveltaa toimialasta riippumatta monenlaisissa yrityksissä, joissa innovaatiotoimintaan halutaan sisällyttää ennakoinnin menetelmiä ja jossa innovaatioiden tuottamiseen halutaan osallistaa niin johto, henkilöstö kuin asiakkaat. Luotu ylätason innovaatioprosessimalli ei ota kantaa innovaatiotoiminnan yksityiskohtaiseen organisointiin, joten se jättää mahdollisuuden soveltaa mallia vapaasti, omaan tarkoitukseen sopivasti.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää tulevaisuusorientoitunut innovaatioprosessimalli, jossa tulevaisuuden ennakointi on osa innovaatioprosessia ja jossa yhdistyy yrityksen sisäinen ja ulkoinen innovaatiotoiminta. Tässä kehittämistyössä tarkastellaan ja käytetään esimerkkinä VR Groupin innovaatiotoimintaa.
Opinnäytetyössä kokonaisuutta tarkastellaan asiakaskeskeisen palvelulogiikan (Customer Dominant Logic) näkökulmasta. Täten lähtökohtana on, että kehittämistyön keskiössä on arvon muodostuminen asiakkaalle.
Kehittämisprosessissa seurataan palvelumuotoilussa käytettävän tuplatimanttimallin (Double Diamond) vaiheita tutkimus, määrittely ja kehittäminen. Tuplatimanttimallin neljättä toteut-tamisvaihetta ei käsitellä tässä kehittämistyössä.
Kehittämistyön tutkimusvaiheessa analysoitiin esimerkkiyrityksen innovaatiotoiminnan nykytilaa teemahaastatteluin sekä saatavilla olevaan yrityksen sisäiseen materiaaliin perehtyen. Tutkimusvaiheessa tehtiin lisäksi pilottitutkimus asiakkaiden osallistamisesta sekä luotiin vaihtoehtoisia tulevaisuuksia tarkastelevat skenaariot. Kehittämistyön määrittelyvaiheessa hahmoteltiin ensimmäinen versio tulevaisuusorientoituneesta innovaatioprosessimallista. Tup-latimanttimallin kehittämisvaiheessa konsepti esiteltiin esimerkkiyrityksessä ja siitä saatiin palautetta.
Tehtyjen löydösten ja saadun palautteen pohjalta luotiin johdon, henkilöstön ja asiakkaiden äänet yhdistävä, strategiasta ohjautuva, tulevaisuusorientoitunut innovaatioprosessimalli. Tämä tulevaisuusorientoutunut innovaatioprosessimalli kuvattiin lopuksi palvelun blueprintinä.
Kehittämistyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Luotua innovaatioprosessimallia on mahdollista soveltaa toimialasta riippumatta monenlaisissa yrityksissä, joissa innovaatiotoimintaan halutaan sisällyttää ennakoinnin menetelmiä ja jossa innovaatioiden tuottamiseen halutaan osallistaa niin johto, henkilöstö kuin asiakkaat. Luotu ylätason innovaatioprosessimalli ei ota kantaa innovaatiotoiminnan yksityiskohtaiseen organisointiin, joten se jättää mahdollisuuden soveltaa mallia vapaasti, omaan tarkoitukseen sopivasti.