Digitaalinen pelaaminen lapsen ja nuoren harrastuksena
Sulamäki, Riku (2016)
Sulamäki, Riku
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717745
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tarkastella digitaalisten pelien pelaamista lasten ja nuorten harrastuksena. Tarkoituksena oli tarjota vanhemmille ja järjestöille valmis tietopaketti ja lisätä tietämystä aiheesta. Lisäksi halusin tehdä pelikasvatuksen ja pelinuorisotyön käsitteet tutuksi. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Mannerheimin lastensuojeluliiton Satakunnan piirin kanssa.
Digitaalinen pelaaminen on suosittu harrastus lasten ja nuorten parissa, mutta vanhempien tietämys asiasta on usein suppeaa ja keskustelut aiheesta ennakkoluulojen värittämää. Myös mediassa pelaamista käsitellään monesti haittavaikutusten näkökulmasta antamatta tilaa hyville puolille. Pelaamisen demonisointi johtaa vääristyneeseen kuvaan harrastuksesta ja sen kokonaiskuvasta. Monesti pelaamisella ajatellaan automaattisesti olevan huono vaikutus lapseen, mutta todellisuudessa asia ei ole näin.
Digitaalisella pelaamisella on paljon hyviä vaikutuksia, mutta myös huonoja puolia. Näitä vaikutuksia käsitellään opinnäytetyössä tarkastelemalla digitaaliseen pelaamiseen kohdistuneita tutkimuksia ja niiden lopputuloksia. Tarkoituksena on antaa objektiivinen katsaus pelaamisen kokonaisvaikutuksista lapsiin ja nuoriin. Toimivin tapa ennaltaehkäistä liikapelaamisen haittoja on tutustua ja olla mukana lapsen harrastuksessa.
Järjestöille digitaalinen pelaaminen tarjoaa mahdollisuuksia toiminnan monipuolistamiseen ja ajan tarpeen huomioimiseen. Pelikasvatuksen antaminen vanhemmille ja kasvattajille hyödyttää kaikkia ja on tarpeen, jotta harrastusta voidaan tukea riittävästi. Pelikasvatus on tarpeen myös lapsille ja nuorille, jotta he saavat informaatiota liikapelaamiseen haittavaikutuksista sekä internetin vaaroista.
Digitaalista pelaamista voi hyödyntää myös nuorisotyössä. Osallistaminen on tärkeä nuorisotyöllinen työkalu ja pelaamisen hyödyntäminen sen kanssa on todettu toimivaksi. Pelaaminen on suosittu harrastus lasten ja nuorten parissa sosiaalisesta verkostosta riippumatta.
Digitaalisen pelaamisen ja osallistamisen hyödyntäminen ja elektronisen urheilun tuominen koulutukseen ovat oivallisia aiheita ja mahdollisuuksia jatkotutkimuksille. Viitteitä näiden toimivuudesta on jo nähtävillä ja digitaalisuus on merkittävä osa tulevaisuutta.
Opinnäytetyö sisältää valmiin pelikasvatuksellisen luentomateriaalin.
Digitaalinen pelaaminen on suosittu harrastus lasten ja nuorten parissa, mutta vanhempien tietämys asiasta on usein suppeaa ja keskustelut aiheesta ennakkoluulojen värittämää. Myös mediassa pelaamista käsitellään monesti haittavaikutusten näkökulmasta antamatta tilaa hyville puolille. Pelaamisen demonisointi johtaa vääristyneeseen kuvaan harrastuksesta ja sen kokonaiskuvasta. Monesti pelaamisella ajatellaan automaattisesti olevan huono vaikutus lapseen, mutta todellisuudessa asia ei ole näin.
Digitaalisella pelaamisella on paljon hyviä vaikutuksia, mutta myös huonoja puolia. Näitä vaikutuksia käsitellään opinnäytetyössä tarkastelemalla digitaaliseen pelaamiseen kohdistuneita tutkimuksia ja niiden lopputuloksia. Tarkoituksena on antaa objektiivinen katsaus pelaamisen kokonaisvaikutuksista lapsiin ja nuoriin. Toimivin tapa ennaltaehkäistä liikapelaamisen haittoja on tutustua ja olla mukana lapsen harrastuksessa.
Järjestöille digitaalinen pelaaminen tarjoaa mahdollisuuksia toiminnan monipuolistamiseen ja ajan tarpeen huomioimiseen. Pelikasvatuksen antaminen vanhemmille ja kasvattajille hyödyttää kaikkia ja on tarpeen, jotta harrastusta voidaan tukea riittävästi. Pelikasvatus on tarpeen myös lapsille ja nuorille, jotta he saavat informaatiota liikapelaamiseen haittavaikutuksista sekä internetin vaaroista.
Digitaalista pelaamista voi hyödyntää myös nuorisotyössä. Osallistaminen on tärkeä nuorisotyöllinen työkalu ja pelaamisen hyödyntäminen sen kanssa on todettu toimivaksi. Pelaaminen on suosittu harrastus lasten ja nuorten parissa sosiaalisesta verkostosta riippumatta.
Digitaalisen pelaamisen ja osallistamisen hyödyntäminen ja elektronisen urheilun tuominen koulutukseen ovat oivallisia aiheita ja mahdollisuuksia jatkotutkimuksille. Viitteitä näiden toimivuudesta on jo nähtävillä ja digitaalisuus on merkittävä osa tulevaisuutta.
Opinnäytetyö sisältää valmiin pelikasvatuksellisen luentomateriaalin.