Tullivalvonnan koulutustarpeet Tullialan peruskoulutuksessa
Rantaharju, Sari (2016)
Rantaharju, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817857
Tiivistelmä
Tullialan uudet ammattitutkinnon perusteet tulivat voimaan 1.8.2016. Tullialan ammattitutkinnon perusteet laadittiin tullivalvonnan osaamisalan suhteen niin, että kohderyhmänä ovat ainoastaan Tullin virkamiehet. Tullivalvonnan tutkinnon osan osaamisalaan annettava valmistava koulutus voidaan täten rakentaa pelkästään Tullin perusvalvonnan henkilökunnan osaamistarpeisiin perustuen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on uudistaa Tullialan peruskoulutusta tullivalvonnan koulutuksen osalta, joka toimii valmistavana koulutuksena tullialan ammattitutkintoon tähtäävässä koulutuksessa. Opinnäytetyössä huomioidaan myös Tullin henkilökunnan alkuperehdytyksen sekä muu koulutuksen tarve tullivalvonnassa työskentelevän henkilökunnan osalta.
Tullivalvonnalla tarkoitetaan, että tullilain säädöksiä ja tarvittaessa muun lainsäädännön säännöksiä noudatetaan. Tullivalvontatehtävät pohjautuvat lainsäädäntöön, missä tullitarkastaja käyttää merkittävää julkista valtaa. Tullitarkastajan oikeuksilla voidaan puuttua useisiin perustuslaissa (731/1999) turvattuihin oikeuksiin. Opinnäytetyössä on selvitetty mitä muutoksia ja uudistuksia annettavaan tullialan peruskoulutukseen ja tullitarkastajan opintopolkuun tulee tehdä, jotta voidaan varmistaa julkisen vallan käytön edellytykset.
Tiedonkeruun menetelmänä on käytetty Tullin perusvalvonnassa työskentelevälle henkilöstölle suunnattua kyselyä ja Tullin asiantuntijoilta saatuja haastatteluja. Tietoa analysoitiin tyypittelyllä. Tietoa haettiin aihepiiriin kuuluvasta lainsäädännöstä ja Tullialan ammattitutkinnon tullivalvonnan osaamisalan ammattitaitovaatimuksista. Vertailu muiden viranomaisten antamaan koulutukseen rajattiin pois opinnäytetyöstä Tullin koulutusrakenteen ollessa hyvin erilainen.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä todetaan, että tullitarkastajan tulee työssään hallita perusjuridiikka. Tullin perusvalvonnassa työskentelevän alkuperehdytystä ja koulutusta tulee laajentaa muiltakin koulutusalueilta huomioiden tullivalvonnan työtehtävät sekä työvälineet, joita tullitarkastaja käyttää valvontatyössään. Tullialan peruskoulutuksen opetuksellisen sisällön tulee koulutuksessa tasapainottua painopisteiltään ja vastata tulevalta sisällöltään paremmin olemassa olevaan laajaan valvonnan työtehtäväkenttään yhdenmukaistaen samalla toimintatapoja eri toimipaikoilla. Tullialan peruskoulutus alkaa Tullin nykyisessä koulutusrakenteessa verraten myöhään, vaikka koulutustarve on olemassa jo ennen peruskoulutuksen alkamista. Valvonnan jatko– ja täydennyskoulutuksia kehitettäessä aikaväli Tullin koulutuksen antaman perehdytyksen ja Tullialan peruskoulutuksen välillä tulee huomioida tullivalvonnan koulutussuunnittelussa.
Tullivalvonnalla tarkoitetaan, että tullilain säädöksiä ja tarvittaessa muun lainsäädännön säännöksiä noudatetaan. Tullivalvontatehtävät pohjautuvat lainsäädäntöön, missä tullitarkastaja käyttää merkittävää julkista valtaa. Tullitarkastajan oikeuksilla voidaan puuttua useisiin perustuslaissa (731/1999) turvattuihin oikeuksiin. Opinnäytetyössä on selvitetty mitä muutoksia ja uudistuksia annettavaan tullialan peruskoulutukseen ja tullitarkastajan opintopolkuun tulee tehdä, jotta voidaan varmistaa julkisen vallan käytön edellytykset.
Tiedonkeruun menetelmänä on käytetty Tullin perusvalvonnassa työskentelevälle henkilöstölle suunnattua kyselyä ja Tullin asiantuntijoilta saatuja haastatteluja. Tietoa analysoitiin tyypittelyllä. Tietoa haettiin aihepiiriin kuuluvasta lainsäädännöstä ja Tullialan ammattitutkinnon tullivalvonnan osaamisalan ammattitaitovaatimuksista. Vertailu muiden viranomaisten antamaan koulutukseen rajattiin pois opinnäytetyöstä Tullin koulutusrakenteen ollessa hyvin erilainen.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä todetaan, että tullitarkastajan tulee työssään hallita perusjuridiikka. Tullin perusvalvonnassa työskentelevän alkuperehdytystä ja koulutusta tulee laajentaa muiltakin koulutusalueilta huomioiden tullivalvonnan työtehtävät sekä työvälineet, joita tullitarkastaja käyttää valvontatyössään. Tullialan peruskoulutuksen opetuksellisen sisällön tulee koulutuksessa tasapainottua painopisteiltään ja vastata tulevalta sisällöltään paremmin olemassa olevaan laajaan valvonnan työtehtäväkenttään yhdenmukaistaen samalla toimintatapoja eri toimipaikoilla. Tullialan peruskoulutus alkaa Tullin nykyisessä koulutusrakenteessa verraten myöhään, vaikka koulutustarve on olemassa jo ennen peruskoulutuksen alkamista. Valvonnan jatko– ja täydennyskoulutuksia kehitettäessä aikaväli Tullin koulutuksen antaman perehdytyksen ja Tullialan peruskoulutuksen välillä tulee huomioida tullivalvonnan koulutussuunnittelussa.