Istu vähemmän, koe enemmän : terveystiedon tuntisuunnitelma kahdeksasluokkalaisille istumisen vähentämiseksi
Korpunen, Anu; Kallonen, Mirva; Laitinen, Tiina (2016)
Korpunen, Anu
Kallonen, Mirva
Laitinen, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817988
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli istumisen vähentäminen yläkouluikäisillä nuorilla. Työn toimeksiantajana oli Riihimäen seudun terveyskeskuksen kuntayhtymä.Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda terveystiedontuntisuunnitelma istumisen vähentämiseksi yläkoulun opetukseen sekä toteuttaa tuntisuunnitelmanmukaisia oppitunteja Riihimäellä kahdeksasluokkalaisille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli aktivoida kahdeksasluokkalaisia vähentämään istumista omassa arjessaan sekä lisätä tietoa istumisen vaikutuksista ja monipuolisemmista työskentelyasennoista. Tarkoituksena oli myös, että opettajat, koulufysioterapeutti ja kouluterveydenhoitaja voivat hyödyntää tuotosta työssään.
Tuntisuunnitelman perustana käytettiin lähdemateriaalia nuorten istumiskäyttäytymisestä, istumisen vaikutuksista terveyteen, ergonomisesta istumisesta ja fyysisestä aktiivisuudesta. Lisäksi työn teoreettisessaosuudessa perehdyttiin murrosikäisen kasvuun ja kehitykseen sekä tuntisuunnitelmassa käytettyyn toiminnallisen opetuksen menetelmään. Tuntisuunnitelmaa testattiin riihimäkeläisessä yläkoulussa. Kokemusten sekä saadun palautteen perusteella tuotos muokattiin lopulliseen muotoonsa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi neljästä rastitehtävästä koostuvaterveystiedon tuntisuunnitelma sekä ohjeet sen toteuttamiseen.Jatkossa koulun opettajat ja koulufysioterapeutti voivat käyttää tuntisuunnitelmaa opetuksessa. Lisäksi tuotosta voivat hyödyntää myös muut aihetta työssään käsittelevät ammattilaiset.
Tuntisuunnitelman perustana käytettiin lähdemateriaalia nuorten istumiskäyttäytymisestä, istumisen vaikutuksista terveyteen, ergonomisesta istumisesta ja fyysisestä aktiivisuudesta. Lisäksi työn teoreettisessaosuudessa perehdyttiin murrosikäisen kasvuun ja kehitykseen sekä tuntisuunnitelmassa käytettyyn toiminnallisen opetuksen menetelmään. Tuntisuunnitelmaa testattiin riihimäkeläisessä yläkoulussa. Kokemusten sekä saadun palautteen perusteella tuotos muokattiin lopulliseen muotoonsa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi neljästä rastitehtävästä koostuvaterveystiedon tuntisuunnitelma sekä ohjeet sen toteuttamiseen.Jatkossa koulun opettajat ja koulufysioterapeutti voivat käyttää tuntisuunnitelmaa opetuksessa. Lisäksi tuotosta voivat hyödyntää myös muut aihetta työssään käsittelevät ammattilaiset.