KAIKILLE AVOIN LIIKUNTATUNTI – YKSILÖN HUOMIOIMINEN RYHMÄSSÄ
Mäkivirta, Niina; Aerila, Marja-Elina (2016)
Mäkivirta, Niina
Aerila, Marja-Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517592
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön lähtökohtana oli lisätä ja vahvistaa apuvälinettä käyttävän oppilaan osallisuutta koululiikuntatunneilla ja näin vahvistaa hänen vuorovaikutustaan toisten oppilaiden kanssa sekä antaa opettajalle voimavaroja, esimerkkejä ja malleja, miten liikuntatunteja voidaan soveltaa niin, että kaikki voivat osallistua yhteiseen tekemiseen. Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa viisi liikuntatuntia erityiskoulun oppilaille, lähtökohtana koko ryhmän monipuolinen ja tasavertainen liikkuminen huomioiden samanaikaisesti sekä apuvälinettä käyttävän että muun ryhmän tarpeet. Tavoitteena oli, että voidaan puhua vain liikuntaryhmästä sen sijaan, että puhuttaisiin liikuntaryhmästä, jossa on apuvälinettä käyttävä oppilas. Opinnäytetyön raportin teoriaosuus käsitellee yleisesti kaikille avointa toimintaa, esteettömyyttä ja inkluusiota sekä niiden yhteyttä toisiinsa. Koulun näkökulmasta keskiössä ovat soveltava liikuntakasvatus, soveltavan liikunnan opetus sekä ohjaaminen ja osallistujien näkökulmasta perehdytään tukea tarvitsevaan lapseen sekä ryhmäytymiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin kolmea eri tutkimusmenetelmää, joita olivat havainnointi, haastattelu sekä opinnäytetyöpäiväkirja. Kävimme tutustumassa etukäteen ryhmän liikuntatunteihin sekä haastattelimme opettajaa ja apuvälinettä käyttävän oppilaan äitiä. Liikuntatunteja varten tehtiin selkeät suunnitelmat, jotka ovat opinnäytetyön liitteenä.
Liikuntatuntien tärkeimmiksi asioiksi nousivat opetuksen, sääntöjen, tilojen sekä välineiden soveltaminen. Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että yksilöistä muodostui tasavertainen ryhmä, jossa kaikki otettiin huomioon. Oppilaat löysivät liikunnan ilon.
Tästä opinnäytetyöstä Koivulan koulu sai valmiit liikuntatunti-suunnitelmat sekä tunneilla käytetyt, itsevalmistetut, materiaalit. Palkitsevinta oli nähdä oppilaiden kasvoilta paistava liikunnan riemu. Tulevina sosiaalialan ammattilaisina saimme varmuutta ohjaajana toimimiseen. Opinnäytetyötä voidaan käyttää jatkossa liikuntatuntien suunnittelun apuna niin erityisopetuksessa kuin yleisopetuksessakin.
Opinnäytetyössä käytettiin kolmea eri tutkimusmenetelmää, joita olivat havainnointi, haastattelu sekä opinnäytetyöpäiväkirja. Kävimme tutustumassa etukäteen ryhmän liikuntatunteihin sekä haastattelimme opettajaa ja apuvälinettä käyttävän oppilaan äitiä. Liikuntatunteja varten tehtiin selkeät suunnitelmat, jotka ovat opinnäytetyön liitteenä.
Liikuntatuntien tärkeimmiksi asioiksi nousivat opetuksen, sääntöjen, tilojen sekä välineiden soveltaminen. Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että yksilöistä muodostui tasavertainen ryhmä, jossa kaikki otettiin huomioon. Oppilaat löysivät liikunnan ilon.
Tästä opinnäytetyöstä Koivulan koulu sai valmiit liikuntatunti-suunnitelmat sekä tunneilla käytetyt, itsevalmistetut, materiaalit. Palkitsevinta oli nähdä oppilaiden kasvoilta paistava liikunnan riemu. Tulevina sosiaalialan ammattilaisina saimme varmuutta ohjaajana toimimiseen. Opinnäytetyötä voidaan käyttää jatkossa liikuntatuntien suunnittelun apuna niin erityisopetuksessa kuin yleisopetuksessakin.