EHealth nursing competencies needed to provide care today and in the future
Aluoch, Ernest (2016)
Aluoch, Ernest
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817780
Tiivistelmä
Sähköiset terveydenhuoltopalvelut ovat muuttaneet nykyajan hoitotyön toteuttamista Suomessa parantaen sekä tehokkuutta, saatavuutta ja hoidon laatua että vähentäen kuluja. Samalla ne jatkuvasti määrittelevät uudelleen sairaanhoitajien roolia ja kompetensseja hoitotyössä tänään ja tulevaisuudessa. Sähköistä terveysteknologiaa voidaan pitää tehokkaana vain jos sairaanhoitajilla on vaadittava pätevyys hoitotyöhön ja hoidon tarjoamiseen sähköisessä terveyspalveluympäristössä.
Tutkimuksen tavoitteena oli täten tunnistaa taitoja, joita sairaanhoitajat voivat kehittää ylemmän asteen koulutuksen kautta kyetäkseen tarjoamaan hoitoa potilaille sähköisessä terveyspalveluympäristössä nyt ja tulevaisuudessa, ja uuden tiedon ja käytännön sovelluksia.Tämä tutkimus on osa korkeamman sähköisen terveydenhuollon sairaanhoitotutkinnon opetussuunnitelman kehitysprosessia Lahden ammattikorkeakoulussa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimussuunnittelua hoitajien kokemusten kartoittamiseen. Osallistujien valinnassa käytettiin teleologisen otantamenetelmää. Tiedonkeruussa käytettiin puolistrukturoituja henkilöhaastatteluja. Osallistujia oli 15. Heidät valittiin Keski-Suomessa sairaanhoitajina työskentelevästä väestöstä. Tiedonkeruun jälkeen induktiivisen sisällön analyysin apuna käytettiin laadullisen analyysin ohjelmisto Nvivo 11:ta.
Tutkimuksessa tunnistettiin neljä sähköisen terveydenhuoltopalvelun osaamisaluetta, jotka ovat tiedonhallinta, tietotekniikka, viestintä ja etiikka ja joihin liittyy 14 muuta taitoa. Nämä osaamisalueet edustavat selkeästi nyt ja tulevaisuudessa tarvittavia sähköisen hoitotyön perusvalmiuksia.
Tutkimus osoitti vahvemman yhteyden näiden neljän osaamisalueen ja parempilaatuisten hoitotyön palveluiden, paremman potilasturvallisuuden, paremman tietojen ja palvelujen saatavuuden, inhimillisten virheiden aiheuttamien haitallisten vaikutusten vähentymisen, hoitotyön suorituskyvyn ja tulosten parantumisen ja hoidon, innovaatioiden, tutkimuksen ja yhteistyön jatkuvuuden kanssa. Joten sähköisen terveydenhuoltopalvelun osaamisalueet tulisivat juurtunut uudessa sähköisen terveydenhuoltopalvelun opetussuunnitelmissa, jotta korkeamman terveydenhuollon tutkinnon suorittaneet ovat päteviä ja valmiita kohtamaan sähköisen terveyspalveluympäristön dynaamiset ja monimuotoiset haasteet.
Tutkimuksen tavoitteena oli täten tunnistaa taitoja, joita sairaanhoitajat voivat kehittää ylemmän asteen koulutuksen kautta kyetäkseen tarjoamaan hoitoa potilaille sähköisessä terveyspalveluympäristössä nyt ja tulevaisuudessa, ja uuden tiedon ja käytännön sovelluksia.Tämä tutkimus on osa korkeamman sähköisen terveydenhuollon sairaanhoitotutkinnon opetussuunnitelman kehitysprosessia Lahden ammattikorkeakoulussa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimussuunnittelua hoitajien kokemusten kartoittamiseen. Osallistujien valinnassa käytettiin teleologisen otantamenetelmää. Tiedonkeruussa käytettiin puolistrukturoituja henkilöhaastatteluja. Osallistujia oli 15. Heidät valittiin Keski-Suomessa sairaanhoitajina työskentelevästä väestöstä. Tiedonkeruun jälkeen induktiivisen sisällön analyysin apuna käytettiin laadullisen analyysin ohjelmisto Nvivo 11:ta.
Tutkimuksessa tunnistettiin neljä sähköisen terveydenhuoltopalvelun osaamisaluetta, jotka ovat tiedonhallinta, tietotekniikka, viestintä ja etiikka ja joihin liittyy 14 muuta taitoa. Nämä osaamisalueet edustavat selkeästi nyt ja tulevaisuudessa tarvittavia sähköisen hoitotyön perusvalmiuksia.
Tutkimus osoitti vahvemman yhteyden näiden neljän osaamisalueen ja parempilaatuisten hoitotyön palveluiden, paremman potilasturvallisuuden, paremman tietojen ja palvelujen saatavuuden, inhimillisten virheiden aiheuttamien haitallisten vaikutusten vähentymisen, hoitotyön suorituskyvyn ja tulosten parantumisen ja hoidon, innovaatioiden, tutkimuksen ja yhteistyön jatkuvuuden kanssa. Joten sähköisen terveydenhuoltopalvelun osaamisalueet tulisivat juurtunut uudessa sähköisen terveydenhuoltopalvelun opetussuunnitelmissa, jotta korkeamman terveydenhuollon tutkinnon suorittaneet ovat päteviä ja valmiita kohtamaan sähköisen terveyspalveluympäristön dynaamiset ja monimuotoiset haasteet.