The internationalisation of a company and the utilisation of public networks
Cavén, Heidi (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517591
Tiivistelmä
Rajalliset markkinat, globaali talous, kasvu ja kehitys - muutamia esimerkkejä miksi yritykset kansainvälistyvät. Kansainvälistymisprosessi on kuitenkin monitahoinen ja vaatii suunnittelua, mutta se voi tapahtua myös vahingossa uuden digitaalisen maailman ansiosta.
Opinnäytetyön tilaajana on Forssan kaupunki, jossa aktiivinen elinkeinopolitiikka on yksi strategian kärkitoimenpiteitä. Tässä opinnäytetyössä pohditaan yritysten kansainvälistymissyitä, siihen tarvittavia strategioita, prosessia, resursseja ja miten hyödyntää eri verkostoja, mukaan luettuna kunnalliset. Miksi, miten ja minne ovat kansainvälistymisprosessin peruskysymyksiä.
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa tietoa sekä kansainvälistymisestä että verkostojen hyödyntämisestä pk-yritystasolla sekä tutkitaan eri kansainvälistymistoiminnan aiheuttamia haasteita, itse prosessia ja verkostoitumista sekä sen yritykselle tuomia etuja.
Teoriaosuus rakentuu kansainvälistymistä käsittelevälle lähdekirjallisuudelle ja empiirinen osio pitää sisällään kyselyitä, haastatteluita sekä omaa pohdintaa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, miksi ja missä vaiheessa yrityksen kannattaa kansainvälistyä sekä miten hyödyntää eri verkostoja markkinoille menoa miettiessään. Tuloksien perusteella voidaan todeta, että kansainvälistyminen on haaste, joka vie yleensä aikaa, resursseja ja verkostojen hyötyä ei saisi koskaan aliarvioida. Yritys voi kohdata erilaisia esteitä, joihin on kuitenkin saatavissa apua ja selviytyä niistä oikeiden asiantuntijoiden tietojen avulla. Lisäksi pitää huomioida eri maiden kulttuurit, liiketoimintatavat, politiikka sekä käytännöt, jotka poikkeavat paljon meidän suomalaisten tavoista.
Opinnäytetyön tilaajana on Forssan kaupunki, jossa aktiivinen elinkeinopolitiikka on yksi strategian kärkitoimenpiteitä. Tässä opinnäytetyössä pohditaan yritysten kansainvälistymissyitä, siihen tarvittavia strategioita, prosessia, resursseja ja miten hyödyntää eri verkostoja, mukaan luettuna kunnalliset. Miksi, miten ja minne ovat kansainvälistymisprosessin peruskysymyksiä.
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa tietoa sekä kansainvälistymisestä että verkostojen hyödyntämisestä pk-yritystasolla sekä tutkitaan eri kansainvälistymistoiminnan aiheuttamia haasteita, itse prosessia ja verkostoitumista sekä sen yritykselle tuomia etuja.
Teoriaosuus rakentuu kansainvälistymistä käsittelevälle lähdekirjallisuudelle ja empiirinen osio pitää sisällään kyselyitä, haastatteluita sekä omaa pohdintaa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, miksi ja missä vaiheessa yrityksen kannattaa kansainvälistyä sekä miten hyödyntää eri verkostoja markkinoille menoa miettiessään. Tuloksien perusteella voidaan todeta, että kansainvälistyminen on haaste, joka vie yleensä aikaa, resursseja ja verkostojen hyötyä ei saisi koskaan aliarvioida. Yritys voi kohdata erilaisia esteitä, joihin on kuitenkin saatavissa apua ja selviytyä niistä oikeiden asiantuntijoiden tietojen avulla. Lisäksi pitää huomioida eri maiden kulttuurit, liiketoimintatavat, politiikka sekä käytännöt, jotka poikkeavat paljon meidän suomalaisten tavoista.