Oluttapahtuman järjestäminen
Haapaniemi, Sussi; Vainikkala, Meri (2016)
Haapaniemi, Sussi
Vainikkala, Meri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517532
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla oli tarve saada tietoa oluttapahtuman järjestämisestä ja pienpanimoiden tunnettuuden lisäämisestä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin olutkulttuuriin ja sen historiaan sekä tapahtuman järjestämiseen. Tapahtuman järjestämisessä käsiteltiin tapahtumatuotantoon liittyviä lakeja, tapahtumakonseptointia ja -markkinointia. Markkinoinnin osuudessa keskityttiin etenkin elämysmarkkinointiin.
Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: miten järjestetään onnistunut oluttapahtuma ja miten edistetään pienpanimoiden tunnettuutta. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä eli teemahaastattelemalla kolmea olut- tai tapahtumatuotantoasiantuntijaa. Tutkimuksessa suoritettiin kolme yksittäistä puolistrukturoitua teemahaastattelua syyskuussa 2016. Tutkimuksen tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa tapahtuman järjestämisestä ja vallitsevasta olutkulttuurista Suomessa. Työn aihe saatiin Pyynikin käsityöläispanimon olutmestari Tuomas Pereeltä, joka on myös opinnäytetyön toimeksiantaja.
Tutkimustulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksissa onnistuneen tapahtuman järjestämisen tärkeimmiksi kulmakiviksi nousivat verkostojen tärkeys, ajankäytön ja budjetin suunnittelu, sekä tapahtuman eri osa-alueisiin huolellinen tutustuminen. Tutkimuskysymyksissä keskityttiin oluttapahtuman positiivisiin vaikutuksiin pienpanimoiden tunnettuuden lisäämisessä. Erinäiset tapahtumat koettiin yhdeksi hyödyllisimmäksi keinoksi lisätä tunnettuutta. Tutkimustulokset myötäilivät pitkälti tutkittua teoriaa ja opinnäytetyön tekijöiden aiempia ennakkokäsityksiä. Tuloksista ei noussut esiin erityisen yllättäviä havaintoja. Silti tutkimus oli todella hyödyllinen opinnäytetyön tavoitteen kannalta ja itse haastattelut tukivat erityisesti työn tekijöitä.
Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: miten järjestetään onnistunut oluttapahtuma ja miten edistetään pienpanimoiden tunnettuutta. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä eli teemahaastattelemalla kolmea olut- tai tapahtumatuotantoasiantuntijaa. Tutkimuksessa suoritettiin kolme yksittäistä puolistrukturoitua teemahaastattelua syyskuussa 2016. Tutkimuksen tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa tapahtuman järjestämisestä ja vallitsevasta olutkulttuurista Suomessa. Työn aihe saatiin Pyynikin käsityöläispanimon olutmestari Tuomas Pereeltä, joka on myös opinnäytetyön toimeksiantaja.
Tutkimustulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksissa onnistuneen tapahtuman järjestämisen tärkeimmiksi kulmakiviksi nousivat verkostojen tärkeys, ajankäytön ja budjetin suunnittelu, sekä tapahtuman eri osa-alueisiin huolellinen tutustuminen. Tutkimuskysymyksissä keskityttiin oluttapahtuman positiivisiin vaikutuksiin pienpanimoiden tunnettuuden lisäämisessä. Erinäiset tapahtumat koettiin yhdeksi hyödyllisimmäksi keinoksi lisätä tunnettuutta. Tutkimustulokset myötäilivät pitkälti tutkittua teoriaa ja opinnäytetyön tekijöiden aiempia ennakkokäsityksiä. Tuloksista ei noussut esiin erityisen yllättäviä havaintoja. Silti tutkimus oli todella hyödyllinen opinnäytetyön tavoitteen kannalta ja itse haastattelut tukivat erityisesti työn tekijöitä.