CHAMPIONS HOCKEY LEAGUEN -BRÄNDIN ASEMA JA HAASTEET RAUMALAISESSA URHEILUKULTTUURISSA
Impola, Sallamari (2016)
Impola, Sallamari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316949
Tiivistelmä
Suoritan tutkimuksen Rauman Lukon työntekijän näkökulmasta. Aiheena oli tutkia Champions Hockey Leaguen -brändin asemaa ja haasteita raumalaisessa urheilukult-tuurissa. Toimeksiantajana oli raumalainen jääkiekkoseura Rauman Lukko Oy. Seura pelaa Suomen korkeinta jääkiekon liigasarjaa sekä Champions Hockey -liigaa (Euroo-pan mestareiden liiga). Champions Hockey -liigassa pelaavat Euroopan parhaiden jääkiekkoseurojen joukkueet Euroopan mestaruudesta. Champions Hockey League on perustettu vuonna 2013 ja se noudattaa Sveitsin lakeja. Syy, miksi tein tämän tutki-muksen, oli CHL-otteluiden vähäiset katsojamäärät ja orastava brändin kiinnostuksen puute, jonka vuoksi tutkimuksen tavoitteena oli tutkia uuden jääkiekkoliigan brändin asemaa ja sen haasteita Raumalla. Rauman Lukko -brändi on hyvä, ja sen asema on vahva Raumalla. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää mahdollisia kehitysideoita CHL-brändin aseman vahvistamiseksi.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu urheilumarkkinoinnista, brändistä ja brändi-analyysistä sekä Rauman urheilukulttuurista. Tutkimusta varten toteutettiin internet-kysely, joka perustettiin Rauman Lukon kotisivulle ja jaettiin Rauman Lukon Face-book -sivulle. Kyselyn lisäksi haastattelin Rauman Lukon toimitusjohtaja Timo Raja-laa, viestintä- ja markkinointipäällikkö Marko Östmania sekä tapahtumapäällikkö Mi-kael Eklöfiä. Haastattelin myös Champions Hockey Leaguen urheilu- ja markkinoin-tikoordinaattori Florian Mayeria.
Tutkimuksen tuloksena brändin historia tulee lisäämään tulevaisuudessa tunnetta ja sitä kautta brändin kiinnostavuutta. Seuran on tärkeä viestiä brändi oikein. Fanimat-kan järjestäminen Eurooppaan viestisi seura-vastuuta kannattajakulttuurissa. Jos Lukko voittaisi kotimaan liigan, CHL:n brändin asema saattaisi nousta.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu urheilumarkkinoinnista, brändistä ja brändi-analyysistä sekä Rauman urheilukulttuurista. Tutkimusta varten toteutettiin internet-kysely, joka perustettiin Rauman Lukon kotisivulle ja jaettiin Rauman Lukon Face-book -sivulle. Kyselyn lisäksi haastattelin Rauman Lukon toimitusjohtaja Timo Raja-laa, viestintä- ja markkinointipäällikkö Marko Östmania sekä tapahtumapäällikkö Mi-kael Eklöfiä. Haastattelin myös Champions Hockey Leaguen urheilu- ja markkinoin-tikoordinaattori Florian Mayeria.
Tutkimuksen tuloksena brändin historia tulee lisäämään tulevaisuudessa tunnetta ja sitä kautta brändin kiinnostavuutta. Seuran on tärkeä viestiä brändi oikein. Fanimat-kan järjestäminen Eurooppaan viestisi seura-vastuuta kannattajakulttuurissa. Jos Lukko voittaisi kotimaan liigan, CHL:n brändin asema saattaisi nousta.