Pizzeria Napolin työhyvinvointi
Toivanen, Reetta (2016)
Toivanen, Reetta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417166
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä Pizzeria Napolissa. Lisäksi tavoitteena oli tutkia,miten työpaikan työhyvinvointia voidaan kehittää. Työhyvinvointi on tärkeä osa jokaista toimivaa työyhteisöä ja siihen liittyy useita osa-alueita. Tämän työn teoriaosuudessa tarkastelun kohteeksi muodostuivat henkisen ja fyysisen työhyvinvoinnin lisäksi toimiva työyhteisö, johon liittyy muun muassa yrityksen sisäinen viestintä, esimies työhyvinvoinnin edistäjänä, sekä työhyvinvoinnin kehittäminen.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin pääasiallisesti teoriaan peilautuvaa teemahaastattelua. Ennen haastatteluja Napolin työntekijöiltä tiedusteltiin työilmapiiriin vaikuttavia tekijöitä, jonka jälkeen esille nousseita asioita käsiteltiin esimiesten kanssa. Esimiehet toivat esille omia näkemyksiään, joita hyödynnettiin myöhemmin teemahaastattelun runkoa luotaessa. Teemahaastatteluun osallistui kuusi ravintolan työntekijää. Haastatteluita analysoitiin ja niiden perusteella luotiin tutkimustulokset, jotka vastasivat työtä varten asetettuja tavoitteita.
Tutkimustuloksista selvisi, että muun muassa toimivalla työyhteisöllä ja yrityksen sisällä tapahtuvalla viestinnällä on suuri merkitys Napolin työntekijöiden työhyvinvoinnissa. Esimiesten ja alaisten välinen kommunikaatio on suurena kehittämisen kohteena ravintolassa ja sitä voitaisiinkin edistää esimerkiksi säännöllisten kehityskeskusteluiden avulla. Työntekijät pitävät myös säännöllisesti tapahtuvaa virkistystoimintaa tärkeänä osa-alueena henkisen ja fyysisen työhyvinvoinnin edistämisessä. Tämä tutkimus ja siinä esille nousseet tulokset antavat tulevaisuudessa hyvät lähtökohdat, kun ravintolan työhyvinvointia halutaan alkaa kehittämään käytännössä.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin pääasiallisesti teoriaan peilautuvaa teemahaastattelua. Ennen haastatteluja Napolin työntekijöiltä tiedusteltiin työilmapiiriin vaikuttavia tekijöitä, jonka jälkeen esille nousseita asioita käsiteltiin esimiesten kanssa. Esimiehet toivat esille omia näkemyksiään, joita hyödynnettiin myöhemmin teemahaastattelun runkoa luotaessa. Teemahaastatteluun osallistui kuusi ravintolan työntekijää. Haastatteluita analysoitiin ja niiden perusteella luotiin tutkimustulokset, jotka vastasivat työtä varten asetettuja tavoitteita.
Tutkimustuloksista selvisi, että muun muassa toimivalla työyhteisöllä ja yrityksen sisällä tapahtuvalla viestinnällä on suuri merkitys Napolin työntekijöiden työhyvinvoinnissa. Esimiesten ja alaisten välinen kommunikaatio on suurena kehittämisen kohteena ravintolassa ja sitä voitaisiinkin edistää esimerkiksi säännöllisten kehityskeskusteluiden avulla. Työntekijät pitävät myös säännöllisesti tapahtuvaa virkistystoimintaa tärkeänä osa-alueena henkisen ja fyysisen työhyvinvoinnin edistämisessä. Tämä tutkimus ja siinä esille nousseet tulokset antavat tulevaisuudessa hyvät lähtökohdat, kun ravintolan työhyvinvointia halutaan alkaa kehittämään käytännössä.