Kotimentori-hanke : vanhempi monikulttuurisen lapsen oppimisen tukijana
Särmälä, Jaana (2016)
Särmälä, Jaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417265
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli osa Kotimentori-kehittämishanketta yhdessä Vanhempainliiton kanssa. Hanke toteutui Espoossa Espoon keskuksen alueella ja siihen osallistui alueen kaksi päiväkotia. Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa maahanmuuttajavanhemman roolia lapsen oppimisen tukijana ja tätä kautta voimauttaa vanhempaa omassa vanhemmuudessaan. Hankkeessa hyvän suomenkielen taitava maahanmuuttaja mentoroi niitä maahanmuutta-javanhempia, joiden kielitaito ei ollut vielä riittävä ja joille suomalainen varhaiskasvatusjärjestelmä oli vieras. Kotimentori-hankkeen kestoaika oli kaksi vuotta pitäen sisällään lapsen esiopetusvuoden sekä koulun ensimmäisen luokan. Hanke oli RAY:n rahoittama.
Opinnäytetyö keskittyi hankkeen suunnitteluvaiheeseen. Tavoitteena oli hankkeessa käytettävän oppimateriaalin työstäminen ja mentorirakenteen luominen. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli yhdessä Vanhempainliiton koordinaattoriparin kanssa löytää hankkeen kolme mentoria sekä mentoroitavat vanhemmat eli aktorit.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä oli toimintatutkimus. Hankkeen suunnitteluvaiheen aikana tutkimusaineistoa kerättiin havainnointipäiväkirjasta, erilaisista palaverimuistioista, ohjausryhmän kokoontumisista ja Vanhempainliiton toimesta. Ohjaavina teoriapohjina olivat vanhemmuuden tukeminen voimauttamisen kautta ja kansalaistoiminta sosiaalipedagogisesta näkökulmasta. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös mentorointia, jota Kotimentori-hankkeessa käytettiin menetelmänä. Pohjatietoina on käytetty edellisiä Pisa-tutkimustuloksia lähinnä maahanmuuttajalasten kohdalta.
Opinnäytetyön tavoitteisiin päästiin ja hanke aloitti toimintansa Espoossa syksyllä 2016. Seuraava Kotimentori-hankkeen pilotti on suunniteltu käynnistyvän syksyllä 2017 Kouvolassa. Tavoitteena on, että Kotimentori-hanketta käytettäisiin yhtenä kaupunkien tarjoamana palveluna maahanmuutto- ja kotoutumistyössä.
Opinnäytetyö keskittyi hankkeen suunnitteluvaiheeseen. Tavoitteena oli hankkeessa käytettävän oppimateriaalin työstäminen ja mentorirakenteen luominen. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli yhdessä Vanhempainliiton koordinaattoriparin kanssa löytää hankkeen kolme mentoria sekä mentoroitavat vanhemmat eli aktorit.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä oli toimintatutkimus. Hankkeen suunnitteluvaiheen aikana tutkimusaineistoa kerättiin havainnointipäiväkirjasta, erilaisista palaverimuistioista, ohjausryhmän kokoontumisista ja Vanhempainliiton toimesta. Ohjaavina teoriapohjina olivat vanhemmuuden tukeminen voimauttamisen kautta ja kansalaistoiminta sosiaalipedagogisesta näkökulmasta. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös mentorointia, jota Kotimentori-hankkeessa käytettiin menetelmänä. Pohjatietoina on käytetty edellisiä Pisa-tutkimustuloksia lähinnä maahanmuuttajalasten kohdalta.
Opinnäytetyön tavoitteisiin päästiin ja hanke aloitti toimintansa Espoossa syksyllä 2016. Seuraava Kotimentori-hankkeen pilotti on suunniteltu käynnistyvän syksyllä 2017 Kouvolassa. Tavoitteena on, että Kotimentori-hanketta käytettäisiin yhtenä kaupunkien tarjoamana palveluna maahanmuutto- ja kotoutumistyössä.