KUULUMISIIN! : Kuuloyhdyshenkilöverkosto ikääntyneiden kuulokojeen käyttäjien avuksi
Pesonen-Simonen, Kati (2016)
Pesonen-Simonen, Kati
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417242
Tiivistelmä
Väestö ikääntyy, ja Itä-Savon sairaanhoitopiirin väestö on iäkkäämpää kuin muualla Suomessa. Kuulovian esiintyvyys kasvaa iän karttuessa, ja kuulemisen ongelmat ovat osa ikäihmisen arkipäivää. Ikääntymiseen liittyvät vanhenemisilmiöt ja sairaudet haittaavat kuulokojeiden käyttöä ja kojeista huolehtimista.
Kehittämistyön tavoite oli parantaa ikääntyneiden kuulokojeen käyttäjien palvelua kehittämällä Itä-Savon sairaanhoitopiirin alueen kattava kuuloyhdyshenkilöiden verkosto ja parantaa kuuloyhdyshenkilöiden osaamista lähtien kuuloyhdyshenkilöiden tiedontarpeista. Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena sisältäen suunnittelun, toiminnan ja havainnoinnin sekä arvioinnin.
Kuuloyhdyshenkilöiden osaaminen ja yhteiset osaamistarpeet ikääntyneiden kuulokojeenkäyttäjien hoidossa ja kuulokojehuollossa selvitettiin toteuttamalla Webropol-kysely 19 rekrytoidulle kuuloyhdyshenkilölle. Kuuloyhdyshenkilöt pitivät tärkeimpinä osa-alueina ja halusivat eniten tietoa kuulokojeiden toimivuuden arviointiin ja huoltotoimien suorittamiseen, kommunikointitilanteita helpottavien keinojen hallintaan sekä kuulokojeen käyttäjien ohjauksen ja motivoinnin osaamiseen. Osaamisen kehittäminen toteutettiin järjestämällä kaksi koulutus- ja verkostoitumistapaamista. Tapaamisissa kerättiin aineistoa havainnoimalla. Tapaamisten välillä kuuloyhdyshenkilöillä oli myös kotitehtävä, jossa tuotetusta materiaalista saatiin ratkaisumalleja kuuloyhdyshenkiköiden kohtaamiin kuulo- ja kuulokojeongelmiin.
Kuuloyhdyshenkilöiden osaamisen ja verkostoitumisen kehittymisen arviointia varten toteutettiin loppukysely 20 kuuloyhdyshenkilölle. Yhdistämällä loppukyselyn ja havainnointiaineiston tuloksia muodostui käsitys kuulo-osaamisen ja verkostoitumisen kehittymisestä. Kuulotieto ja kuulotaito olivat kehittyneet keskimääräiselle tasolle. Verkosto-ominaisuudet toteutuivat keskimääräisesti tai paremmin kuin keski-määräisesti.
Kuuloyhdyshenkilöverkoston toiminta vakiintuu osaksi ikääntyneiden kuulokojeen käyttäjien hoitotyötä. Verkostossa ”tieto kulkee ja kaikki hoitajat osaavat huoltaa ja huoltavat kuulokojeita ja pitävät tärkeinä, että kojeet ovat käytössä”.
Kehittämistyön tavoite oli parantaa ikääntyneiden kuulokojeen käyttäjien palvelua kehittämällä Itä-Savon sairaanhoitopiirin alueen kattava kuuloyhdyshenkilöiden verkosto ja parantaa kuuloyhdyshenkilöiden osaamista lähtien kuuloyhdyshenkilöiden tiedontarpeista. Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena sisältäen suunnittelun, toiminnan ja havainnoinnin sekä arvioinnin.
Kuuloyhdyshenkilöiden osaaminen ja yhteiset osaamistarpeet ikääntyneiden kuulokojeenkäyttäjien hoidossa ja kuulokojehuollossa selvitettiin toteuttamalla Webropol-kysely 19 rekrytoidulle kuuloyhdyshenkilölle. Kuuloyhdyshenkilöt pitivät tärkeimpinä osa-alueina ja halusivat eniten tietoa kuulokojeiden toimivuuden arviointiin ja huoltotoimien suorittamiseen, kommunikointitilanteita helpottavien keinojen hallintaan sekä kuulokojeen käyttäjien ohjauksen ja motivoinnin osaamiseen. Osaamisen kehittäminen toteutettiin järjestämällä kaksi koulutus- ja verkostoitumistapaamista. Tapaamisissa kerättiin aineistoa havainnoimalla. Tapaamisten välillä kuuloyhdyshenkilöillä oli myös kotitehtävä, jossa tuotetusta materiaalista saatiin ratkaisumalleja kuuloyhdyshenkiköiden kohtaamiin kuulo- ja kuulokojeongelmiin.
Kuuloyhdyshenkilöiden osaamisen ja verkostoitumisen kehittymisen arviointia varten toteutettiin loppukysely 20 kuuloyhdyshenkilölle. Yhdistämällä loppukyselyn ja havainnointiaineiston tuloksia muodostui käsitys kuulo-osaamisen ja verkostoitumisen kehittymisestä. Kuulotieto ja kuulotaito olivat kehittyneet keskimääräiselle tasolle. Verkosto-ominaisuudet toteutuivat keskimääräisesti tai paremmin kuin keski-määräisesti.
Kuuloyhdyshenkilöverkoston toiminta vakiintuu osaksi ikääntyneiden kuulokojeen käyttäjien hoitotyötä. Verkostossa ”tieto kulkee ja kaikki hoitajat osaavat huoltaa ja huoltavat kuulokojeita ja pitävät tärkeinä, että kojeet ovat käytössä”.