Utveckling av ett företags visuella identitet : Case: Vildörtaboden
Finnström, Cecilia (2016)
Finnström, Cecilia
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417187
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om en utveckling av företaget Vildörtabodens visuella identitet. I dagens läge är en lyckad visuell identitet en avgörande faktor för att ett varumärke ska klara sig på marknaden. Konkurrensen av liknande företag blir allt större och det är därför viktigt att Vildörtaboden hålls som ett enhetligt och unikt företag inom branschen.
Mitt syfte för arbetet är att visuellt göra Vildörtaboden till ett varumärke som kan representera ett centrum för hälsa och välbefinnande. Jag har som slutprodukt skapat en brandmanual som hjälper Vildörtaboden att förbli ett enhetligt företag. För att hitta de rätta visuella elementen för företaget kommer mitt arbete behandla teori kring färg, typsnitt och logotyp som tillsammans utgör den visuella identiteten. En av mina större uppgifter för detta arbete var att bygga upp en ny hemsida för företaget vilket betyder att även teori kring bilder och en hemsidas utseende kommer behandlas.
Målet med utvecklingsarbetet var att få Vildörtaboden både på hemsidan och i övrig marknadsföring att se ut så som företaget i verkligheten är. Detta mål uppfylldes. This Bachelor’s thesis is about a development of the company Villiyrttipuoti’s visual identity. Nowadays, a successful visual identity is a decisive factor for a company to make it on the market. The competition between similar companies is growing and, hence, it is important that Villiyrttipuoti maintains as a uniform and unique company within its branch.
My purpose of this thesis is to visually form Villiyrttipuoti into a brand which can represent a centrum for health and wellness. As the final product, I have created a brand manual which helps Villiyrttipuoti to maintain as a uniform company. To find the right visual elements for the company I will present theory around colours, typefaces and logotypes which together form the visual identity. One of my greater tasks in this work was to create a new webpage for the company, which means that also theory about pictures and the appearance of a webpage will be presented.
The goal of the visual development was to make Villiyrttipuoti both on the homepage and in other marketing fields to look like the company it is. This goal was achieved.
Mitt syfte för arbetet är att visuellt göra Vildörtaboden till ett varumärke som kan representera ett centrum för hälsa och välbefinnande. Jag har som slutprodukt skapat en brandmanual som hjälper Vildörtaboden att förbli ett enhetligt företag. För att hitta de rätta visuella elementen för företaget kommer mitt arbete behandla teori kring färg, typsnitt och logotyp som tillsammans utgör den visuella identiteten. En av mina större uppgifter för detta arbete var att bygga upp en ny hemsida för företaget vilket betyder att även teori kring bilder och en hemsidas utseende kommer behandlas.
Målet med utvecklingsarbetet var att få Vildörtaboden både på hemsidan och i övrig marknadsföring att se ut så som företaget i verkligheten är. Detta mål uppfylldes.
My purpose of this thesis is to visually form Villiyrttipuoti into a brand which can represent a centrum for health and wellness. As the final product, I have created a brand manual which helps Villiyrttipuoti to maintain as a uniform company. To find the right visual elements for the company I will present theory around colours, typefaces and logotypes which together form the visual identity. One of my greater tasks in this work was to create a new webpage for the company, which means that also theory about pictures and the appearance of a webpage will be presented.
The goal of the visual development was to make Villiyrttipuoti both on the homepage and in other marketing fields to look like the company it is. This goal was achieved.