Elämyksen tuottaminen ja kannattavuus Japani-/animeteemaisessa kahvilassa
Mäki, Jenna (2016)
Mäki, Jenna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317030
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustana on kirjoittajan oma kiinnostus japanilaista kulttuuria, animea ja kahvilaliiketoimintaa kohtaan. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka mahdollistaa asiakkaalle elämys Japani-/animeteemaisessa kahvilassa kannattavasti. Tavoitetta lähestyttiin laadullisella tutkimuksella, jonka avulla selvitettiin millainen kahvilan tulee olla, jotta se tuottaisi asiakkaalle elämyksen. Opinnäytetyön teorialuvuissa käsitellään anime- ja kahvilakulttuuria Japanissa, elämyksen tuottamista ja kannattavaa liiketoimintaa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin verkkolomakkeella, jota jaettiin kahdessa opinnäytetyön aiheen kohderyhmään kuuluvassa Facebook-ryhmässä. Tutkimus oli laadullinen, ja siihen vastasi 17 henkilöä. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, koska sillä mahdollistettiin vastauksien monipuolisuus.
Tutkimustulosten mukaan kahvilassa tulee olla hyvä tasapaino Japani- ja animeteeman välillä. Kahden kuukauden välein järjestetään eri animeihin perustuvia teemaviikonloppuja. Animeviikonloppuina kahvilaan on pieni sisäänpääsymaksu. Kahvila on sisustettu aidosti teeman mukaiseksi. Kahvilan tuotteet ovat suurimmaksi osaksi japanilaisia makeisia ja leivonnaisia. Kahvilassa on pöytiintarjoilu. Kahvilan musiikkina kuullaan rauhallista japanilaista pop-musiikkia ja animeviikonloppuina tietenkin teemana olevan animen musiikkia. Kahvilan asiakaspalvelu on aidon japanilaisen kahvilan tapaan erittäin ystävällistä. Henkilökunnalla on aito kiinnostus kahvilan liikeideaa kohtaan. Kahvila on tunnelmaltaan kuin toinen maailma. Se on paikka, jossa voi vierailla ystäviensä kanssa ja tavata uusia, Japanista tai animesta kiinnostuneita ihmisiä.
Tutkimuksen johtopäätöksissä on katetuottolaskelma yhdeltä animeteemaiselta viikonlopulta. Katetuottolaskelma on laskettu palkkakatteeseen asti ja se antaa suuntaa kahvilan kannattavuudesta animeviikonlopun ajalta. Laskelman perusteella huomattiin, että kahvilan toiminta animeviikonlopun aikana ei ole kovinkaan kannattavaa. Kahvilan kannattavuutta mietittäessä tulee kuitenkin muistaa, että laskelma tehtiin vain kahden päivän ajalta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin verkkolomakkeella, jota jaettiin kahdessa opinnäytetyön aiheen kohderyhmään kuuluvassa Facebook-ryhmässä. Tutkimus oli laadullinen, ja siihen vastasi 17 henkilöä. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, koska sillä mahdollistettiin vastauksien monipuolisuus.
Tutkimustulosten mukaan kahvilassa tulee olla hyvä tasapaino Japani- ja animeteeman välillä. Kahden kuukauden välein järjestetään eri animeihin perustuvia teemaviikonloppuja. Animeviikonloppuina kahvilaan on pieni sisäänpääsymaksu. Kahvila on sisustettu aidosti teeman mukaiseksi. Kahvilan tuotteet ovat suurimmaksi osaksi japanilaisia makeisia ja leivonnaisia. Kahvilassa on pöytiintarjoilu. Kahvilan musiikkina kuullaan rauhallista japanilaista pop-musiikkia ja animeviikonloppuina tietenkin teemana olevan animen musiikkia. Kahvilan asiakaspalvelu on aidon japanilaisen kahvilan tapaan erittäin ystävällistä. Henkilökunnalla on aito kiinnostus kahvilan liikeideaa kohtaan. Kahvila on tunnelmaltaan kuin toinen maailma. Se on paikka, jossa voi vierailla ystäviensä kanssa ja tavata uusia, Japanista tai animesta kiinnostuneita ihmisiä.
Tutkimuksen johtopäätöksissä on katetuottolaskelma yhdeltä animeteemaiselta viikonlopulta. Katetuottolaskelma on laskettu palkkakatteeseen asti ja se antaa suuntaa kahvilan kannattavuudesta animeviikonlopun ajalta. Laskelman perusteella huomattiin, että kahvilan toiminta animeviikonlopun aikana ei ole kovinkaan kannattavaa. Kahvilan kannattavuutta mietittäessä tulee kuitenkin muistaa, että laskelma tehtiin vain kahden päivän ajalta.