Asiakasväkivaltatilanteet ja niiden uhka henkilöstön kokemana : Turvallisuusjohtamisen kehittäminen Tammelakeskuksen terveysasemalla
Alavillamo, Anna-Mari (2016)
Alavillamo, Anna-Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316988
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tampereen ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen YAMK
ALAVILLAMO ANNA-MARI:
Asiakasväkivaltatilanteet ja niiden uhka henkilöstön kokemana
Turvallisuusjohtamisen kehittäminen Tammelakeskuksen terveysasemalla
Opinnäytetyö 66 sivua, joista liitteitä 10 sivua
Marraskuu 2016
Terveydenhuoltoalalla henkilökunnan kohtaamien asiakasväkivaltatilanteiden määrä on kasvanut muutaman kuluneen vuoden aikana. Kunta 10-kyselyiden mukaan tilanteita kohdataan enemmän myös Tammelakeskuksen terveysasemalla ja tämän vuoksi aihe valikoitui tutkimuksen aiheeksi. Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Tammelakeskuksen terveysaseman henkilöstön kokemuksia asiakasväkivaltatilanteista ja sen uhasta, sekä selvittää, millaisena henkilöstö näkee valmiutensa kohdata väkivaltatilanteita ja sen uhkaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää asiakasväkivaltatilanteiden ennakointia ja turvallisuusjohtamista, lisätä työturvallisuutta ja kehittää henkilökunnan perehtyneisyyttä väkivaltatilanteisiin varautumisessa. Aineisto kerättiin teemoiteltua kirjoituspyyntöä käyttäen. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista metodologiaa ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Aineistoksi saatiin 28 vastausta, joka litteroituna oli 11,5 sivua.
Tutkimustulokset osoittivat, että henkilöstö kokee suullista väkivaltaa. Suurimpia puutteita koettiin olevan vastaanottohuoneiden rakenteelliset puutteet ja vaikeakäyttöinen hälytysjärjestelmä. Huolta aiheutti virastomestarien palvelujen saatavuus jatkossa. Henkilöstö toivoi lisää perehdytystä ja koulutusta työturvallisuusasioihin liittyen. Henkilöstö koki omat valmiutensa kohdata väkivaltaa heikoksi ja tähän toivottiin parannusta koulutusten avulla. Esimiehen tuki tilanteiden jälkeen koettiin tärkeäksi.
Kehittämisehdotuksina ilmeni henkilöstön toiveet vastaanottohuoneiden saattamisesta turvallisemmaksi, mukana kulkevasta hälytysnapista, koulutuksen lisäämisestä, toimintaohjeiden laatimisesta. Lisäksi jälki-ilmoitusten tekemisen tärkeydestä pyydettiin henkilöstöä muistuttamaan säännöllisesti. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää, onnistuttiinko tämän tutkimuksen avulla lisäämään henkilöstön tietämystä työturvallisuudesta ja kehittyikö turvallisuusjohtaminen. Tulosten pohjalta kehitettiin huoneentaulu, muistuttamaan henkilöstöä työturvallisuudesta.
Asiasanat: asiakasväkivalta, turvallisuusjohtaminen, hälytysjärjestelmä, turvallisuuskou-lutus
Tampereen ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan johtaminen YAMK
ALAVILLAMO ANNA-MARI:
Asiakasväkivaltatilanteet ja niiden uhka henkilöstön kokemana
Turvallisuusjohtamisen kehittäminen Tammelakeskuksen terveysasemalla
Opinnäytetyö 66 sivua, joista liitteitä 10 sivua
Marraskuu 2016
Terveydenhuoltoalalla henkilökunnan kohtaamien asiakasväkivaltatilanteiden määrä on kasvanut muutaman kuluneen vuoden aikana. Kunta 10-kyselyiden mukaan tilanteita kohdataan enemmän myös Tammelakeskuksen terveysasemalla ja tämän vuoksi aihe valikoitui tutkimuksen aiheeksi. Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Tammelakeskuksen terveysaseman henkilöstön kokemuksia asiakasväkivaltatilanteista ja sen uhasta, sekä selvittää, millaisena henkilöstö näkee valmiutensa kohdata väkivaltatilanteita ja sen uhkaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää asiakasväkivaltatilanteiden ennakointia ja turvallisuusjohtamista, lisätä työturvallisuutta ja kehittää henkilökunnan perehtyneisyyttä väkivaltatilanteisiin varautumisessa. Aineisto kerättiin teemoiteltua kirjoituspyyntöä käyttäen. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista metodologiaa ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Aineistoksi saatiin 28 vastausta, joka litteroituna oli 11,5 sivua.
Tutkimustulokset osoittivat, että henkilöstö kokee suullista väkivaltaa. Suurimpia puutteita koettiin olevan vastaanottohuoneiden rakenteelliset puutteet ja vaikeakäyttöinen hälytysjärjestelmä. Huolta aiheutti virastomestarien palvelujen saatavuus jatkossa. Henkilöstö toivoi lisää perehdytystä ja koulutusta työturvallisuusasioihin liittyen. Henkilöstö koki omat valmiutensa kohdata väkivaltaa heikoksi ja tähän toivottiin parannusta koulutusten avulla. Esimiehen tuki tilanteiden jälkeen koettiin tärkeäksi.
Kehittämisehdotuksina ilmeni henkilöstön toiveet vastaanottohuoneiden saattamisesta turvallisemmaksi, mukana kulkevasta hälytysnapista, koulutuksen lisäämisestä, toimintaohjeiden laatimisesta. Lisäksi jälki-ilmoitusten tekemisen tärkeydestä pyydettiin henkilöstöä muistuttamaan säännöllisesti. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää, onnistuttiinko tämän tutkimuksen avulla lisäämään henkilöstön tietämystä työturvallisuudesta ja kehittyikö turvallisuusjohtaminen. Tulosten pohjalta kehitettiin huoneentaulu, muistuttamaan henkilöstöä työturvallisuudesta.
Asiasanat: asiakasväkivalta, turvallisuusjohtaminen, hälytysjärjestelmä, turvallisuuskou-lutus