Ryhmäytymistä edistävä elämyspuisto
Liikavainio, Juho; Kaunisto, Niko (2016)
Liikavainio, Juho
Kaunisto, Niko
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316907
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Mikkelin ammattikorkeakoululle kehitetyn elämyspuiston suunnitteluprosessia, joka ajoittui syksyn 2015 ja syksyn 2016 väliselle ajanjaksolle. Tarkoituksemme oli kehittää elämyspuistoa tuutortoimintaa tukevaksi, joten painotamme tässä työssä tuutortoimintaan sopivia pedagogisia malleja ja menetelmiä. Tavoitteena on selkeästi kuvailla vaiheet ja vaatimukset joita tällainen projekti edellyttää.
Elämyspuisto koostuu ryhmäytymistä tukevista aktiviteeteista, joissa hyödynnetään elämyspedagogisia malleja. Elämyspedagogisilla menetelmillä pyritään tarjoamaan yksilöille ja ryhmille mahdollisuutta oppia kokemuksen kautta. Lopullisena tavoitteena on siirtää reflektion kautta opitut asiat arkielämää. Elämyspuistoa suunnitellessa toteutimme tarvekartoitushaastatteluja, vierailimme kahdessa suomalaisessa nuorisokeskuksessa, joissa hyödynnetään vastaavia aktiviteetteja sekä järjestimme testipäiviä. Haastatteluilla ja testipäivillä halusimme osallistaa myös muita opiskelijoita elämyspuiston suunnitteluun ja kehittämiseen.
Tuotoksena elämyspuistoon suunniteltiin seitsemän tavoitteiltaan erilaista aktiviteettia. Aktiviteettien vaatimusasteet sekä suoritukseen tarvittava aika vaihtelivat aktiviteettikohtaisesti, joka mahdollistaa niiden monikäyttöisyyden. Lisäksi laadimme aktiviteeteille pedagogiset käyttömallit ja turvallisuusohjeet, jotka tiivistimme selkeiksi ohjekorteiksi. Ohjekortteja voidaan käyttää sellaisenaan esimerkiksi tuutortoiminnassa. Haastateltujen ja testipäiviin osallistuneiden opiskelijoiden antama palaute elämyspuistosta oli positiivista ja toiveena oli, että ne tulisivat osaksi tuutorkoulutusta mikä varmistaisi niiden hyödyntämisen tuutortoiminnassa.
Elämyspuisto koostuu ryhmäytymistä tukevista aktiviteeteista, joissa hyödynnetään elämyspedagogisia malleja. Elämyspedagogisilla menetelmillä pyritään tarjoamaan yksilöille ja ryhmille mahdollisuutta oppia kokemuksen kautta. Lopullisena tavoitteena on siirtää reflektion kautta opitut asiat arkielämää. Elämyspuistoa suunnitellessa toteutimme tarvekartoitushaastatteluja, vierailimme kahdessa suomalaisessa nuorisokeskuksessa, joissa hyödynnetään vastaavia aktiviteetteja sekä järjestimme testipäiviä. Haastatteluilla ja testipäivillä halusimme osallistaa myös muita opiskelijoita elämyspuiston suunnitteluun ja kehittämiseen.
Tuotoksena elämyspuistoon suunniteltiin seitsemän tavoitteiltaan erilaista aktiviteettia. Aktiviteettien vaatimusasteet sekä suoritukseen tarvittava aika vaihtelivat aktiviteettikohtaisesti, joka mahdollistaa niiden monikäyttöisyyden. Lisäksi laadimme aktiviteeteille pedagogiset käyttömallit ja turvallisuusohjeet, jotka tiivistimme selkeiksi ohjekorteiksi. Ohjekortteja voidaan käyttää sellaisenaan esimerkiksi tuutortoiminnassa. Haastateltujen ja testipäiviin osallistuneiden opiskelijoiden antama palaute elämyspuistosta oli positiivista ja toiveena oli, että ne tulisivat osaksi tuutorkoulutusta mikä varmistaisi niiden hyödyntämisen tuutortoiminnassa.