B2B-markkinoinnin tehostaminen : Case: VIP Bartenders
Vikman, Monica (2016)
Vikman, Monica
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116626
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi helsinkiläinen ohjelmapalveluiden tuottamiseen erikoistunut yritys VIP Bartenders. Yritys tunnetaan ammattitaitoisista baarimikoista sekä näyttävästi toteutetuista ohjelmanumeroista. Päätuotteenaan yritys myy ohjelmapalveluita yritysten juhliin kuten pikkujouluihin tai virkistyspäiville. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää yrityksen toimintaan parhaiten sopivat viestintäkanavat tai vaihtoehtoisesti kehittää jo olemassa olevien kanavien toimintaa. Pienelle yritykselle toimivien viestintäkanavien löytäminen on yleensä haastavaa, koska resurssit ovat usein rajalliset.
Työn teoriaosassa tutkittiin aluksi, mitä yritysmarkkinoinnilla tarkoitetaan ja miten se eroaa kuluttajamarkkinoinnista. Tämän jälkeen lähdettiin selvittämään, mitä ohjelmapalveluiden markkinointiviestintä pitää sisällään.
Tutkimuksen empiirisessä osassa luotiin case-yritykselle teorian ja haastatteluiden pohjalta B2B-markkinointiin kehitysehdotuksia. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena tapahtumatuottajille sekä toimistoassistenteille. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan henkilöä ja vastaukset olivat kattavia. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä kanavia muut yritykset käyttävät hakiessaan tietoa tarjolla olevista ohjelmapalveluista. Myös ohjelmapalvelun valintaan vaikuttavat tekijät haluttiin saada selville.
Tutkimuksesta selvisi, että nykypäivänä yritykset käyttävät tiedonhaussaan apuna pääosin hakukoneita, sosiaalista mediaa sekä kuuntelevat tuttaviensa suosituksia. Ohjelmapalveluiden valintaan taas vaikuttavat eniten hinta, laatu ja saatavuus. Tutkimuksen ja teoriaosuuden perusteella pystyttiin toteamaan, että VIP Bartendersin kannattaisi keskittyä tehostamistoimissaan pääosin omiin verkkosivuihinsa, sosiaaliseen median markkinointiin sekä hakukonemarkkinointiin.
Työn teoriaosassa tutkittiin aluksi, mitä yritysmarkkinoinnilla tarkoitetaan ja miten se eroaa kuluttajamarkkinoinnista. Tämän jälkeen lähdettiin selvittämään, mitä ohjelmapalveluiden markkinointiviestintä pitää sisällään.
Tutkimuksen empiirisessä osassa luotiin case-yritykselle teorian ja haastatteluiden pohjalta B2B-markkinointiin kehitysehdotuksia. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena tapahtumatuottajille sekä toimistoassistenteille. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan henkilöä ja vastaukset olivat kattavia. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä kanavia muut yritykset käyttävät hakiessaan tietoa tarjolla olevista ohjelmapalveluista. Myös ohjelmapalvelun valintaan vaikuttavat tekijät haluttiin saada selville.
Tutkimuksesta selvisi, että nykypäivänä yritykset käyttävät tiedonhaussaan apuna pääosin hakukoneita, sosiaalista mediaa sekä kuuntelevat tuttaviensa suosituksia. Ohjelmapalveluiden valintaan taas vaikuttavat eniten hinta, laatu ja saatavuus. Tutkimuksen ja teoriaosuuden perusteella pystyttiin toteamaan, että VIP Bartendersin kannattaisi keskittyä tehostamistoimissaan pääosin omiin verkkosivuihinsa, sosiaaliseen median markkinointiin sekä hakukonemarkkinointiin.