Productization of Services
Petäjä, Lauri (2016)
Petäjä, Lauri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216839
Tiivistelmä
Opinnäytetyön on tilannut resurssienhallinta-alan yritys. Tilaus on osa suurempaa palveluiden tuotteistamisprojektia, jonka onnistumista opinnäytetyön on tarkoitus tutkia ja arvoida.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, analysoida ja arvioida onnistuneen tuotteistamisprojektin syitä ja metodeita, sekä yleisesti- että tapauskohtaisesti tilanneen yrityksen kohdalta, minkä jälkeen opinnäytetyö pyrkii tuottamaan ohjeita sekä neuvoja tuotteistamisen kehittämiseksi. Palveluiden tuotteistamisen onnistumista mitataan opinnäytetyössä sen vaikutuksia myynnin tehokkuuteen verraten.
Teoriapohjana opinnäytetyö tarkastelee palveluiden myyntiä sekä markkinointia, myyntiprosessia sekä niiden pohjalta johdettua palveluiden tuotteistusta ja sen ominaisuuksia ja vaikutuksia myynin tehokkuuteen. opinnäytetyössä käytetään tilanneen yrityksen omia myyntitilastoja, sekä sen myynin työryhmälle tehtyä haastattelua.
Opinnäytetyö analysoi tilanneen yrityksen myynnin tehokkuutta tilasto pohjalta sekä haastattelua tukena käyttäen, ennen ja jälkee palveluiden tuotteistamisprosessin. Vertailun ja sen jälkeisen analyysin tuloksena todetaan, että tilannut yritys on onnistunut parantamaan myynin tehokkuutta palveluiden tuotteistamista hyödyntäen etenkin myyntiin käytetyn ajan kuluessa. Tähän syiksi on arvioitu sisäisten palveluprosessien sekä asiakirjojen ja tarjousten yhdenmukaistaminen.
Lopuksi edellämainittuja arvioita hyväksikäyttäen opinnäytetyö suosittelee että yritys hyödyntäisi tuotteiden paketointia kehittääkseen palveluiden tuotteistusta, sekä sitä kautta myynnin tehokkuutta tulevaisuudessa. The thesis was written as the bachelor’s thesis of the author. It was commissioned by a company referred to as “the commissioning company” due to request by the said company. The thesis was commissioned as part of a larger productization effort of services by the commissioning company to evaluate the success of the productization of their services.
The objectives of the thesis were to research, analyze and evaluate the key factors of a successful productization of services and its effects on sales efficiency. Moreover, the thesis aspired to evaluate the success of productization effort of the commissioning company by analyzing its effects on the efficiency of sales of the commissioning company. Furthermore, based on the evaluations the thesis aimed to provide relevant information on how to improve the state of the productization of service, and therefore the efficiency of sales of the commissioning company in their future efforts.
The theory examined in the thesis includes service marketing and its challenges in comparison to product marketing in a business to business sales context, an introduction to sales process, as well as productization and its key methods and effects. In addition the thesis utilized statistical data of the sales of the commissioning company as well as an interview conducted on their sales team.
An analysis was conducted on the efficiency of sales before and after the productization effort and the causes were evaluated. Main results were that the commissioning company succeeded in increasing the efficiency of its sales through productization primarily by decreasing the time of its sales process by streamlining and standardizing its internal processes such as document and offer generation.
Lastly the thesis recommended that the commissioning company could implement service packaging to increase its sales efficiency even higher in its future efforts.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, analysoida ja arvioida onnistuneen tuotteistamisprojektin syitä ja metodeita, sekä yleisesti- että tapauskohtaisesti tilanneen yrityksen kohdalta, minkä jälkeen opinnäytetyö pyrkii tuottamaan ohjeita sekä neuvoja tuotteistamisen kehittämiseksi. Palveluiden tuotteistamisen onnistumista mitataan opinnäytetyössä sen vaikutuksia myynnin tehokkuuteen verraten.
Teoriapohjana opinnäytetyö tarkastelee palveluiden myyntiä sekä markkinointia, myyntiprosessia sekä niiden pohjalta johdettua palveluiden tuotteistusta ja sen ominaisuuksia ja vaikutuksia myynin tehokkuuteen. opinnäytetyössä käytetään tilanneen yrityksen omia myyntitilastoja, sekä sen myynin työryhmälle tehtyä haastattelua.
Opinnäytetyö analysoi tilanneen yrityksen myynnin tehokkuutta tilasto pohjalta sekä haastattelua tukena käyttäen, ennen ja jälkee palveluiden tuotteistamisprosessin. Vertailun ja sen jälkeisen analyysin tuloksena todetaan, että tilannut yritys on onnistunut parantamaan myynin tehokkuutta palveluiden tuotteistamista hyödyntäen etenkin myyntiin käytetyn ajan kuluessa. Tähän syiksi on arvioitu sisäisten palveluprosessien sekä asiakirjojen ja tarjousten yhdenmukaistaminen.
Lopuksi edellämainittuja arvioita hyväksikäyttäen opinnäytetyö suosittelee että yritys hyödyntäisi tuotteiden paketointia kehittääkseen palveluiden tuotteistusta, sekä sitä kautta myynnin tehokkuutta tulevaisuudessa.
The objectives of the thesis were to research, analyze and evaluate the key factors of a successful productization of services and its effects on sales efficiency. Moreover, the thesis aspired to evaluate the success of productization effort of the commissioning company by analyzing its effects on the efficiency of sales of the commissioning company. Furthermore, based on the evaluations the thesis aimed to provide relevant information on how to improve the state of the productization of service, and therefore the efficiency of sales of the commissioning company in their future efforts.
The theory examined in the thesis includes service marketing and its challenges in comparison to product marketing in a business to business sales context, an introduction to sales process, as well as productization and its key methods and effects. In addition the thesis utilized statistical data of the sales of the commissioning company as well as an interview conducted on their sales team.
An analysis was conducted on the efficiency of sales before and after the productization effort and the causes were evaluated. Main results were that the commissioning company succeeded in increasing the efficiency of its sales through productization primarily by decreasing the time of its sales process by streamlining and standardizing its internal processes such as document and offer generation.
Lastly the thesis recommended that the commissioning company could implement service packaging to increase its sales efficiency even higher in its future efforts.