Brändiuudistuksen kulmakivet: Case Lumene Oy
Keränen, Mira (2016)
Keränen, Mira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216816
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä brändin luomiseen ja uudistukseen prosessina sekä tutkia työn toimeksiantajan, Lumenen, brändiuudistuksen onnistumista. Tarkoituksena oli selvittää, miten Lumenen yksi tärkeistä sidosryhmistä suhtautuu uudistukseen eli miten brändiuudistus on otettu vastaan ja mihin suuntaan näkemykset kallistuvat. Teoriaosuus käsittelee brändin luomista ja uudistamista. Työssä selvitettiin brändin määritelmä, brändin luomisen vaiheet, muutosviestinnän näkökulma sekä brändiuudistukseen liittyviä tekijöitä, kuten bränditarinoiden vaikutus ja visuaalisen ilmeen merkitys.
Toiminnallinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Kuuden kohdan kyselylomake toimitettiin sähköpostitse Lumenen kannalta keskeisille, suomalaisille kauneus- ja lifestylebloggaajille. Vastauksia saatiin yhteensä 7. Tutkimuksessa selvisi, että uudistukseen suhtaudutaan päällisin puolin myönteisesti, ja verrattuna aiempaan Lumeneen uusi brändi koetaan merkittävästi houkuttelevampana. Uudistuneella Lumenella nähdään valoisa, kansainvälinen tulevaisuus ja asiakaskunnan arvellaan muuttuvan hieman nuorempaan suuntaan. Tutkimuksessa saatu tieto on hyödyllistä Lumenelle, sillä sen perusteella voidaan arvioida uudistuksen onnistumista ja hahmotella mahdollisia tulevaisuuden kehityssuuntia.
Toiminnallinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Kuuden kohdan kyselylomake toimitettiin sähköpostitse Lumenen kannalta keskeisille, suomalaisille kauneus- ja lifestylebloggaajille. Vastauksia saatiin yhteensä 7. Tutkimuksessa selvisi, että uudistukseen suhtaudutaan päällisin puolin myönteisesti, ja verrattuna aiempaan Lumeneen uusi brändi koetaan merkittävästi houkuttelevampana. Uudistuneella Lumenella nähdään valoisa, kansainvälinen tulevaisuus ja asiakaskunnan arvellaan muuttuvan hieman nuorempaan suuntaan. Tutkimuksessa saatu tieto on hyödyllistä Lumenelle, sillä sen perusteella voidaan arvioida uudistuksen onnistumista ja hahmotella mahdollisia tulevaisuuden kehityssuuntia.