Ikaalisten Matkatoimiston Baltic Queen - risteilytuotteen kehittäminen asiakkaan näkökulmasta
Hietakangas, Jonna (2016)
Hietakangas, Jonna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216751
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus, jonka tarkoituksena oli luoda kehitysideoita Ikaalisten matkatoimiston Baltic Queen – risteilytuotteen kehittämistä varten. Ikaalisten matkatoimisto on vuonna 1991 perustettu suomalainen perheyritys, joka on erikoistunut Baltian matkailuun. Ikaalisten matkatoimistolla on kolme pääasiallista toimistoa, jotka sijaitsevat Ikaalisissa, Turussa ja Helsingissä. Tämän lisäksi matkatoimistolla on yhteistyötoimisto Kouvolassa.
Työn teoreettinen osuus kerättiin alan toimijoiden sivuilta sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Teoreettinen osuus koostui risteilytuotteisiin painottuvasta teoriasta, asiakaskokemuksen ja asiakastyytyväisyyden teoriasta sekä Baltic Queen – risteilytuotteen sisällöstä.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena syyskuun aikana vuonna 2016. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, joka toteutettiin puhelimitse. Haastateltaviksi valikoitui kaksi henkilöä jokaisesta yrityksessä tunnistetusta asiakassegmentistä. Tunnistettuja asiakassegmenttejä ovat perheet, keski-ikäiset pariskunnat, nuoret pariskunnat, eläkeläiset, yksin matkustavat ja ystäväseurueet. Haastattelulomakkeessa oli kuusi teemaa, joiden alla oli teemoista koostuvia kysymyksiä. Nämä kuusi teemaa olivat henkilötiedot, risteilytuote, tilausajokuljetus, Baltic Queen – laiva, vierailu Tallinnassa sekä tulevaisuuden suunnitelmat.
Tutkimuksesta selvisi, että asiakkaat toivoivat tilausajokuljetusten keston lyhentyvän ja Baltic Queen – laivan viihdetarjonnan sekä ruokailujen laadun paranevan. Asiakkaiden mielestä Ikaalisten matkatoimiston suunnittelemat mahdolliset kehitysideat risteilytuotetta varten olivat käyttökelpoisia. Tulevaisuuden suunnitelmiin kuului palautelomakkeiden lisääminen kuljetuksille sekä linja-autoisäntien palkkaaminen.
Työn teoreettinen osuus kerättiin alan toimijoiden sivuilta sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Teoreettinen osuus koostui risteilytuotteisiin painottuvasta teoriasta, asiakaskokemuksen ja asiakastyytyväisyyden teoriasta sekä Baltic Queen – risteilytuotteen sisällöstä.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena syyskuun aikana vuonna 2016. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, joka toteutettiin puhelimitse. Haastateltaviksi valikoitui kaksi henkilöä jokaisesta yrityksessä tunnistetusta asiakassegmentistä. Tunnistettuja asiakassegmenttejä ovat perheet, keski-ikäiset pariskunnat, nuoret pariskunnat, eläkeläiset, yksin matkustavat ja ystäväseurueet. Haastattelulomakkeessa oli kuusi teemaa, joiden alla oli teemoista koostuvia kysymyksiä. Nämä kuusi teemaa olivat henkilötiedot, risteilytuote, tilausajokuljetus, Baltic Queen – laiva, vierailu Tallinnassa sekä tulevaisuuden suunnitelmat.
Tutkimuksesta selvisi, että asiakkaat toivoivat tilausajokuljetusten keston lyhentyvän ja Baltic Queen – laivan viihdetarjonnan sekä ruokailujen laadun paranevan. Asiakkaiden mielestä Ikaalisten matkatoimiston suunnittelemat mahdolliset kehitysideat risteilytuotetta varten olivat käyttökelpoisia. Tulevaisuuden suunnitelmiin kuului palautelomakkeiden lisääminen kuljetuksille sekä linja-autoisäntien palkkaaminen.