4H-Toiminnanjohtajien kokemuksia työhyvinvoinnin tekijöistä : Organisaation tuki ja arvostuksen merkitys
Korhonen, Katriina (2016)
Korhonen, Katriina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216739
Tiivistelmä
Opinnäytetyöllä selvitettiin 4H-toiminnanjohtajien työhyvinvoinnin tekijöitä, keskityttiin arvostuksen kokemukseen ja organisaation tuen vaikutukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa analysoitua tutkimustietoa toiminnanjohtajien subjektiivisista kokemuksista työn toimeksiantajalle eli Suomen 4H-liitolle. Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus, aineistonhankinta toteutettiin teemahaastatteluina. Aineiston purku toteutettiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui aiheeseen liittyvistä julkaisuista, kirjallisuudesta ja aiemmista tutki-muksista. Tutkimuksen lähtökohtana oli ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi ja subjektiiviset kokemukset. Koko-naisuutta tarkasteltiin työhyvinvoinnin näkökulmasta ja aihetta lähestyttiin positiivisen työpsykologian avulla.
Tutkimustulosten perusteella työhyvinvointi oli kaikkia haastateltavia puhuttava teema. Tutkimustulokset ilmentävät työhyvinvoinnin tekijöitä aitojen kokemusten pohjalta. Kokemukset olivat yksilöllisiä, mutta muodostavat hyvin yh-tenäisen kokonaisuuden. Tutkimuksessa keskeisimmiksi työhyvinvoinnin tekijöiksi nousivat hallinnan tunne, työhön vaikuttaminen, luottamus ja kuulluksi tuleminen. Kaikki nämä olivat yhteydessä organisaation tukeen ja arvostuksen kokemukseen. Organisaation tuella oli vahva yhteys työhyvinvointiin. Arvostuksen merkitystä tarkasteltiin sekä ul-kopuolisena että työntekijän omana kokemuksena. Yhteys työhyvinvointiin oli selvä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui aiheeseen liittyvistä julkaisuista, kirjallisuudesta ja aiemmista tutki-muksista. Tutkimuksen lähtökohtana oli ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi ja subjektiiviset kokemukset. Koko-naisuutta tarkasteltiin työhyvinvoinnin näkökulmasta ja aihetta lähestyttiin positiivisen työpsykologian avulla.
Tutkimustulosten perusteella työhyvinvointi oli kaikkia haastateltavia puhuttava teema. Tutkimustulokset ilmentävät työhyvinvoinnin tekijöitä aitojen kokemusten pohjalta. Kokemukset olivat yksilöllisiä, mutta muodostavat hyvin yh-tenäisen kokonaisuuden. Tutkimuksessa keskeisimmiksi työhyvinvoinnin tekijöiksi nousivat hallinnan tunne, työhön vaikuttaminen, luottamus ja kuulluksi tuleminen. Kaikki nämä olivat yhteydessä organisaation tukeen ja arvostuksen kokemukseen. Organisaation tuella oli vahva yhteys työhyvinvointiin. Arvostuksen merkitystä tarkasteltiin sekä ul-kopuolisena että työntekijän omana kokemuksena. Yhteys työhyvinvointiin oli selvä.