MITÄ ON LASTENSUOJELULAITOKSESSA TEHTÄVÄ TYÖ?
Pokela, Ismo (2016)
Pokela, Ismo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516264
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lastensuojelulaitoksessa tehtävää työtä, kun tätä tarkastellaan hoidon ja huolenpidon, kasvatuksen, ohjaamisen ja yhteistyöverkostojen kanssa tehtävän työn näkökulmasta. Tutkimuksessa pyrittiin jäsentämään lastenkodissa tehtävää työtä sosiaalipedagogisesta viitekehyksestä. Tutkimus toteutettiin neljätoistapaikkaisessa lastenkodissa, jossa lapset olivat iältään 12–17-vuotiaita.
Tutkimuksessa käytettiin etnografista lähestymistapaa, jonka tavoitteena oli yhteisöstä kokemalla ja oppimalla ymmärtää ja jäsentää yhteisön toimintatapoja ja ajattelua. Etnografinen tutkimus tarkoittaa metodia, joka käyttää hyväkseen monenlaisia informaation lähteitä. Tutkimuksen aineisto muodostui sekä osallistuvasta että ilman osallistumista tapahtuvasta havainnoista, havaintomuistiinpanoista työntekijöiden ja verkostojen kanssa käydyistä keskusteluista sekä viiden työntekijän teemahaastattelusta valitsemistani työn ulottuvuuksista.
Tutkimuksessani lastenkodissa tehtävässä työssä korostui työntekijän rooli luottamuksellisen ja turvallisen suhteen luomisessa lapseen. Työn onnistumisen edellytyksenä tutkimustuloksissa painottui työ perheiden ja verkostojen kanssa. Työntekijän työotteeksi olen nimennyt ohjauksen. Ohjaussuhde sosiaalipedagogisesti määriteltynä korostaa aikuisen tavoitetta tukea lapsen kasvua ja luottamusta tulevaisuuteen neljän ymmärtämisen periaatteen kautta: ymmärtämisen kykyä, ymmärtämisen välittämistä, ymmärtämisen lähtökohtia ja paremman ymmärtämisen periaatetta. Ohjaus on liikkumista kasvattamisen, opettamisen ja sosiaalistamisen muodostamassa pedagogisessa kentässä.
Tutkimuksessa käytettiin etnografista lähestymistapaa, jonka tavoitteena oli yhteisöstä kokemalla ja oppimalla ymmärtää ja jäsentää yhteisön toimintatapoja ja ajattelua. Etnografinen tutkimus tarkoittaa metodia, joka käyttää hyväkseen monenlaisia informaation lähteitä. Tutkimuksen aineisto muodostui sekä osallistuvasta että ilman osallistumista tapahtuvasta havainnoista, havaintomuistiinpanoista työntekijöiden ja verkostojen kanssa käydyistä keskusteluista sekä viiden työntekijän teemahaastattelusta valitsemistani työn ulottuvuuksista.
Tutkimuksessani lastenkodissa tehtävässä työssä korostui työntekijän rooli luottamuksellisen ja turvallisen suhteen luomisessa lapseen. Työn onnistumisen edellytyksenä tutkimustuloksissa painottui työ perheiden ja verkostojen kanssa. Työntekijän työotteeksi olen nimennyt ohjauksen. Ohjaussuhde sosiaalipedagogisesti määriteltynä korostaa aikuisen tavoitetta tukea lapsen kasvua ja luottamusta tulevaisuuteen neljän ymmärtämisen periaatteen kautta: ymmärtämisen kykyä, ymmärtämisen välittämistä, ymmärtämisen lähtökohtia ja paremman ymmärtämisen periaatetta. Ohjaus on liikkumista kasvattamisen, opettamisen ja sosiaalistamisen muodostamassa pedagogisessa kentässä.