Senkin Evolutions - Pokémon-vaikutteisen vaatemalliston suunnitteluprosessi
Senkin, Jenna (2016)
Senkin, Jenna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516243
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Pokémon-hahmoista inspiroitunut ammattimainen vaatemallisto sesongille syys-talvi 2017 - 2018. Aiheen valintaan vaikutti tekijän oman kiinnostuneisuuden lisäksi aiheen ajankohtaisuus Pokémon-videopelien 20-vuotisjuhlan sekä erittäin suositun Pokémon Go -pelin ilmestymisen johdosta.
Työssä esiteltiin Senkin-brändiä ja kerrottiin suunnittelun lähtökohdista, aiemmista mallistoista ja tuotteista sekä inspiraatiosta. Lisäksi työssä käsiteltiin suunnittelijaidentiteettiä: mistä luovuus saa alkunsa, miten se näkyy brändin designissa ja millaista estetiikkaa sen muotokieli edustaa.
Työssä tutkittiin idean omaperäisyyttä ottamalla selvää, onko ajatusta Pokémon-aiheisesta mallistosta hyödynnetty jo aiemmin. Saman konseptin mukaisia vaatteita tai mallistoja ei löytynyt.
Opinnäytetyöprosessissa sovellettiin laadullisen analyysin menetelmää. Ideointia varten haettiin tietoa Pokémoneista, niiden taustatarinoista ja ominaisuuksista, ja koottiin kerätty aineisto taulukkoon. Aineistosta analysoitiin visuaalisesti kiinnostavat elementit. Toisena idealähteenä käytettiin WGSN-trendiennustepalvelua ja sieltä kootusta materiaalista tehtiin ideatauluja. Yhdistetyistä ideoista ja elementeistä syntyivät alustavat malliston luonnokset.
Merkityksenanto tapahtui malliston lopullisen rajauksen, tasokuvien piirtämisen ja mallistolakanan kokoamisen yhteydessä. Malliston visuaalista esittelyä varten vaatteista piirrettiin tasokuvat ja ne koottiin mallistolakanaksi Adobe Illustatoria hyödyntäen. Kolmesta asusta tehtiin 3D-mallinnokset Marvelous Designer -ohjelmalla ja lopuista kolmesta piirrettiin esityskuvat käsin.
Mallistosta pyydettiin palautetta Pokémon-tuotesarjaan liittyvää materiaalia julkaisseilta bloggaajilta ja vloggaajilta.
Työssä esiteltiin Senkin-brändiä ja kerrottiin suunnittelun lähtökohdista, aiemmista mallistoista ja tuotteista sekä inspiraatiosta. Lisäksi työssä käsiteltiin suunnittelijaidentiteettiä: mistä luovuus saa alkunsa, miten se näkyy brändin designissa ja millaista estetiikkaa sen muotokieli edustaa.
Työssä tutkittiin idean omaperäisyyttä ottamalla selvää, onko ajatusta Pokémon-aiheisesta mallistosta hyödynnetty jo aiemmin. Saman konseptin mukaisia vaatteita tai mallistoja ei löytynyt.
Opinnäytetyöprosessissa sovellettiin laadullisen analyysin menetelmää. Ideointia varten haettiin tietoa Pokémoneista, niiden taustatarinoista ja ominaisuuksista, ja koottiin kerätty aineisto taulukkoon. Aineistosta analysoitiin visuaalisesti kiinnostavat elementit. Toisena idealähteenä käytettiin WGSN-trendiennustepalvelua ja sieltä kootusta materiaalista tehtiin ideatauluja. Yhdistetyistä ideoista ja elementeistä syntyivät alustavat malliston luonnokset.
Merkityksenanto tapahtui malliston lopullisen rajauksen, tasokuvien piirtämisen ja mallistolakanan kokoamisen yhteydessä. Malliston visuaalista esittelyä varten vaatteista piirrettiin tasokuvat ja ne koottiin mallistolakanaksi Adobe Illustatoria hyödyntäen. Kolmesta asusta tehtiin 3D-mallinnokset Marvelous Designer -ohjelmalla ja lopuista kolmesta piirrettiin esityskuvat käsin.
Mallistosta pyydettiin palautetta Pokémon-tuotesarjaan liittyvää materiaalia julkaisseilta bloggaajilta ja vloggaajilta.