"Se on kiva tunne kun onnistuin" : -Arviointitutkimus Supertytöt-leirin vaikutuksista osallistujien itsetuntoon
Rautama, Anu (2016)
Rautama, Anu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516224
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus, joka toteutettiin Supertytöt-leirillä kesäkuussa 2016. Leirillä oli 16 osallistujaa, iältään 9-13 vuotta. Leirin järjesti Helsingin NNKY:n Debora-hanke. Tutkin opinnäytetyössäni sitä, vaikuttaako leiri tyttöjen perusitsetuntoon ja ilmapuntari-itsetuntoon. Lisäksi selvitin, mitkä leirin teemat ja toiminnot ovat niitä, jotka mahdollisesti itsetuntoon eniten vaikuttavat. Opinnäytetyöni teoriaperustan muodostivat itsetunnon ja itsetunnon mittaamisen sekä leiritoiminnan teoria sekä arviointitutkimuksen teoria.
Koska sekä itsetunnon mittaaminen, että arviointitutkimus vaativat tutkimukselta monimenetelmäisyyttä, hyödynsin tässä opinnäytetyössä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Kvantitatiivien osion muodostivat itsetuntomittarit, jotka mittasivat muutosta tyttöjen perusitsetunnossa leirin aikana. Mittarien pohjana oli Coopersmithin alakoululaisille suuntaama itsetuntokysely. Tytöt vastasivat mittariin leirin alussa ja lopussa. Kvalitatiivisen osion muodostivat kirjoitukset, joita tytöt kirjoittivat päivittäin onnistumisistaan ja epäonnistumisistaan leirillä. Kysymyksenasettelu perustuu William Jamesin ajatukseen, että vain niissä asioissa onnistuminen ja epäonnistuminen, jotka ovat itselle tärkeitä, vaikuttaa itsetuntoon. Kirjoitukset kartoittivat tyttöjen ilmapuntari-itsetunnossa tapahtuvia muutoksia leirin aikana. Kirjoitukset toivat esiin myös itsetuntoon mahdollisesti vaikuttavia leirin teemoja ja toimintamuotoja.
Tutkimuksen mukaan tyttöjen perusitsetunto kokonaisuudessaan ei juurikaan muuttunut leirin aikana. Viitteitä muutoksesta positiiviseen suuntaan oli kuitenkin emotionaalisen ja fyysisen itsetunnon alueilla. Erityisesti vanhemman ikäryhmän tyttöjen fyysinen itsetunto kohosi leirin aikana. Lisäksi leirillä ensi kertaa olevien sosiaalinen itsetunto näytti leirillä heikenneen. Onnistumisistaan ja epäonnistumisistaan tytöt kirjoittivat paljon, yhteensä 209 kirjoitusta. Kaikista kirjoituksista noin kolme neljästä oli onnistumisia. Jokainen tyttö kirjoitti onnistumisistaan enemmän kuin epäonnistumisistaan. Eniten kirjoituksia oli suoritusitsetuntoon liittyen, näitä oli yli puolet kirjoituksista. Sosiaaliseen itsetuntoon liittyviä kirjoituksia tytöt eivät kirjoittaneet ollenkaan. Kokonaisuudessaan voidaan kuitenkin sanoa, että leiri vaikutti tyttöjen ilmapuntari-itsetuntoon positiivisesti. Tärkeimmiksi ilmapuntari-itsetuntoon mahdollisesti vaikuttaviksi toiminnoiksi tyttöjen kirjoituksissa nousivat omasta itsestä huolehtimiseen, liikuntaan, kädentaitoihin ja rohkeuteen liittyvät toiminnot.
Koska sekä itsetunnon mittaaminen, että arviointitutkimus vaativat tutkimukselta monimenetelmäisyyttä, hyödynsin tässä opinnäytetyössä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Kvantitatiivien osion muodostivat itsetuntomittarit, jotka mittasivat muutosta tyttöjen perusitsetunnossa leirin aikana. Mittarien pohjana oli Coopersmithin alakoululaisille suuntaama itsetuntokysely. Tytöt vastasivat mittariin leirin alussa ja lopussa. Kvalitatiivisen osion muodostivat kirjoitukset, joita tytöt kirjoittivat päivittäin onnistumisistaan ja epäonnistumisistaan leirillä. Kysymyksenasettelu perustuu William Jamesin ajatukseen, että vain niissä asioissa onnistuminen ja epäonnistuminen, jotka ovat itselle tärkeitä, vaikuttaa itsetuntoon. Kirjoitukset kartoittivat tyttöjen ilmapuntari-itsetunnossa tapahtuvia muutoksia leirin aikana. Kirjoitukset toivat esiin myös itsetuntoon mahdollisesti vaikuttavia leirin teemoja ja toimintamuotoja.
Tutkimuksen mukaan tyttöjen perusitsetunto kokonaisuudessaan ei juurikaan muuttunut leirin aikana. Viitteitä muutoksesta positiiviseen suuntaan oli kuitenkin emotionaalisen ja fyysisen itsetunnon alueilla. Erityisesti vanhemman ikäryhmän tyttöjen fyysinen itsetunto kohosi leirin aikana. Lisäksi leirillä ensi kertaa olevien sosiaalinen itsetunto näytti leirillä heikenneen. Onnistumisistaan ja epäonnistumisistaan tytöt kirjoittivat paljon, yhteensä 209 kirjoitusta. Kaikista kirjoituksista noin kolme neljästä oli onnistumisia. Jokainen tyttö kirjoitti onnistumisistaan enemmän kuin epäonnistumisistaan. Eniten kirjoituksia oli suoritusitsetuntoon liittyen, näitä oli yli puolet kirjoituksista. Sosiaaliseen itsetuntoon liittyviä kirjoituksia tytöt eivät kirjoittaneet ollenkaan. Kokonaisuudessaan voidaan kuitenkin sanoa, että leiri vaikutti tyttöjen ilmapuntari-itsetuntoon positiivisesti. Tärkeimmiksi ilmapuntari-itsetuntoon mahdollisesti vaikuttaviksi toiminnoiksi tyttöjen kirjoituksissa nousivat omasta itsestä huolehtimiseen, liikuntaan, kädentaitoihin ja rohkeuteen liittyvät toiminnot.