Haasteista huolimatta omaan kotiin : opas itsenäistyvälle näkövammaiselle nuorelle
Hartikka, Tiia; Lampinen, Nanna; Nissinen, Tiina (2016)
Hartikka, Tiia
Lampinen, Nanna
Nissinen, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516198
Tiivistelmä
Näkövammaisten liiton ylläpitämän näkövammarekisterin mukaan näkövammaiset nuoret asuvat ikätovereitaan pitempään lapsuudenkodeissaan. Näkövamma voi johtaa nuoren syrjäytymiseen. Itsenäistymisen viivästymiseen vaikuttavat näkövamman aste ja ympäristön asenteet. Monen näkövammaisen nuoren mielestä itsenäistymisessä haastavaa on uusien asioiden opettelu. Nuoren itsenäistyminen tuntuu myös monesta vanhemmasta pelottavalta.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa näkövammaisille nuorille, heidän läheisilleen ja heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille opas omaan kotiin muuttamiseen. Oppaan sisältö on laadittu näkövammaisten nuorten tarpeiden mukaan, ja sen tavoitteena on kannustaa nuoria muuttamaan omilleen. Yhteistyökumppanina toimi Näkövammaisten liitto ry. Opasta omaan kotiin muuttamisesta näkövammaisten nuorten tarpeisiin ei ole aiemmin tehty, ja tarve sille tuli esille yhteistyökumppanin taholta.
Aineiston keruu toteutettiin sähköisesti ja vastauksia tuli 13. Kyselyn avulla hankittiin tietoa siitä, mitä haasteita ja onnistumisia näkövammaiset nuoret ovat kokeneet omaan kotiin muuttamisessa ja minkälaista tietoa he toivovat oppaaseen. Kysely jäsennettiin ICF-luokituksen (International Classification of Functioning, Disability and Health) mukaan.
Kyselyn perusteella näkövammaiset nuoret toivovat apua arjen pulmiin. Muilta saatu apu nähtiin onnistumista tukevana asiana. Lapsuudenkodissa opitut taidot, oma rohkeus ja itseluottamus ovat olleet hyödyksi. Myös kärsivällisyys, aika, vertaistuki, avustaja ja asioiden hoitaminen omalla tavalla ovat auttaneet. Haasteiksi on koettu vieraassa ympäristössä liikkuminen, kuljetuspalveluiden kanssa asioiminen, paperityöt, sekä etuuksien, liikkumistaidonohjauksen ja apuvälineiden hakeminen. Kodinmuutostöihin liittyvät asiat on myös koettu vaikeaksi selvittää. Hyvän avustajan löytäminen ja pitkä työsuhde tämän kanssa on myös koettu haasteelliseksi toteuttaa.
Kyselyllä hankittiin arvokasta tietoa itsenäistymisestä. Opas itsenäistyvälle näkövammaiselle nuorelle ei kuitenkaan kata nuoren elämän kaikkia osa-alueita ja tarvetta olisi myös koulutukseen, opiskeluun, työelämään, harrastuksiin, vapaa-aikaan, sosiaalisten suhteiden hankkimiseen, lähiympäristössä liikkumiseen, julkisten liikennevälineiden käyttämiseen ja apuvälineiden käyttämiseen liittyvälle oppaalle.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa näkövammaisille nuorille, heidän läheisilleen ja heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille opas omaan kotiin muuttamiseen. Oppaan sisältö on laadittu näkövammaisten nuorten tarpeiden mukaan, ja sen tavoitteena on kannustaa nuoria muuttamaan omilleen. Yhteistyökumppanina toimi Näkövammaisten liitto ry. Opasta omaan kotiin muuttamisesta näkövammaisten nuorten tarpeisiin ei ole aiemmin tehty, ja tarve sille tuli esille yhteistyökumppanin taholta.
Aineiston keruu toteutettiin sähköisesti ja vastauksia tuli 13. Kyselyn avulla hankittiin tietoa siitä, mitä haasteita ja onnistumisia näkövammaiset nuoret ovat kokeneet omaan kotiin muuttamisessa ja minkälaista tietoa he toivovat oppaaseen. Kysely jäsennettiin ICF-luokituksen (International Classification of Functioning, Disability and Health) mukaan.
Kyselyn perusteella näkövammaiset nuoret toivovat apua arjen pulmiin. Muilta saatu apu nähtiin onnistumista tukevana asiana. Lapsuudenkodissa opitut taidot, oma rohkeus ja itseluottamus ovat olleet hyödyksi. Myös kärsivällisyys, aika, vertaistuki, avustaja ja asioiden hoitaminen omalla tavalla ovat auttaneet. Haasteiksi on koettu vieraassa ympäristössä liikkuminen, kuljetuspalveluiden kanssa asioiminen, paperityöt, sekä etuuksien, liikkumistaidonohjauksen ja apuvälineiden hakeminen. Kodinmuutostöihin liittyvät asiat on myös koettu vaikeaksi selvittää. Hyvän avustajan löytäminen ja pitkä työsuhde tämän kanssa on myös koettu haasteelliseksi toteuttaa.
Kyselyllä hankittiin arvokasta tietoa itsenäistymisestä. Opas itsenäistyvälle näkövammaiselle nuorelle ei kuitenkaan kata nuoren elämän kaikkia osa-alueita ja tarvetta olisi myös koulutukseen, opiskeluun, työelämään, harrastuksiin, vapaa-aikaan, sosiaalisten suhteiden hankkimiseen, lähiympäristössä liikkumiseen, julkisten liikennevälineiden käyttämiseen ja apuvälineiden käyttämiseen liittyvälle oppaalle.