Monikielisen lapsiryhmän ohjaaminen : opas kommunikoinnin tueksi
Korpela, Saana; Nyyssölä, Anni (2016)
Korpela, Saana
Nyyssölä, Anni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111516205
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin (SPR) Helsingin ja Uudenmaan piirin kanssa. Työssä käsitellään keinoja, joilla voidaan tukea monikielisen lapsiryhmän ohjaamista. Opinnäytetyö vastaa kysymykseen: kuinka ohjata ryhmää, kun yhteistä kieltä ei ole? Kansainvälistymisen myötä vieraskielisten lasten määrä SPR:n lastenryhmissä on kasvanut, ja ohjaajat ovat kokeneet tämän haasteena. Tavoitteena oli helpottaa vapaaehtoisten ohjaajien työtä tarjoamalla heille keinoja, joilla voidaan tukea kommunikointia, kun yhteistä kieltä ei ole.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Se sisältää raporttiosion ja oppaan “Monikielisen lapsiryhmän ohjaaminen - vinkkejä ohjaajille”. Opas esittelee puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointimenetelmiä, kuten kuvakommunikaatiota ja tukiviittomia, sekä antaa käytännön vinkkejä monikielisen lapsiryhmän ohjaamiseen. Oppaassa neuvotaan ja rohkaistaan ohjaajia hyödyntämään ja kokeilemaan erilaisia keinoja. Tämän avulla pyritään mahdollistamaan lasten osallistuminen ryhmän toimintaan. Työn raporttiosiossa esitellään kommunikoinnin tukemisen taustalla olevia käsitteitä ja teorioita. Opinnäytetyössä hyödynnetään PEO-mallia ja Toiminnallisen oikeudenmukaisuuden teoriaa kuvaamaan työn tarvetta toimintaterapian näkökulmasta.
Oppaaseen kerättiin materiaalia kirjallisuudesta, toimintaterapeuteille suunnatulla verkkokyselyllä, sekä havainnoimalla vastaanottokeskuksessa toimivaa lastenryhmää. Menetelmien avulla pyrittiin kokoamaan monipuolista tietoa kommunikaatiota tukevista keinoista ja tekijöistä, jotka tulee huomioida vieraskielisten henkilöiden kanssa kommunikoitaessa.
Suomessa ja muualla maailmassa turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien määrä on kasvanut. Tämän myötä monikielisyys on yleistynyt kaikkialla työelämässä. Tämän päivän haasteena on tasavertaisuuden toteutuminen palveluissa silloin, kun palveluntarjoajalla ja asiakkaalla ei ole yhteistä kieltä, tai kun kommunikaatiota hankaloittavat kulttuurierot. Maahanmuuton lisääntyminen vaikuttaa luonnollisesti myös toimintaterapian asiakaskuntaan ja näin terapeutin työhön. Terapeutin tulee pystyä työskentelemään asiakkaiden kanssa ja luomaan heihin yhteys, vaikka vuorovaikutuksessa olisikin puutteita. Vaikka opas onkin suunnattu monikielisten lapsiryhmien ohjaajille, siitä voivat hyötyä myös esimerkiksi vieraskielisten aikuisten tai kehitysvammaisten asiakkaiden kanssa toimivat henkilöt.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Se sisältää raporttiosion ja oppaan “Monikielisen lapsiryhmän ohjaaminen - vinkkejä ohjaajille”. Opas esittelee puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointimenetelmiä, kuten kuvakommunikaatiota ja tukiviittomia, sekä antaa käytännön vinkkejä monikielisen lapsiryhmän ohjaamiseen. Oppaassa neuvotaan ja rohkaistaan ohjaajia hyödyntämään ja kokeilemaan erilaisia keinoja. Tämän avulla pyritään mahdollistamaan lasten osallistuminen ryhmän toimintaan. Työn raporttiosiossa esitellään kommunikoinnin tukemisen taustalla olevia käsitteitä ja teorioita. Opinnäytetyössä hyödynnetään PEO-mallia ja Toiminnallisen oikeudenmukaisuuden teoriaa kuvaamaan työn tarvetta toimintaterapian näkökulmasta.
Oppaaseen kerättiin materiaalia kirjallisuudesta, toimintaterapeuteille suunnatulla verkkokyselyllä, sekä havainnoimalla vastaanottokeskuksessa toimivaa lastenryhmää. Menetelmien avulla pyrittiin kokoamaan monipuolista tietoa kommunikaatiota tukevista keinoista ja tekijöistä, jotka tulee huomioida vieraskielisten henkilöiden kanssa kommunikoitaessa.
Suomessa ja muualla maailmassa turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien määrä on kasvanut. Tämän myötä monikielisyys on yleistynyt kaikkialla työelämässä. Tämän päivän haasteena on tasavertaisuuden toteutuminen palveluissa silloin, kun palveluntarjoajalla ja asiakkaalla ei ole yhteistä kieltä, tai kun kommunikaatiota hankaloittavat kulttuurierot. Maahanmuuton lisääntyminen vaikuttaa luonnollisesti myös toimintaterapian asiakaskuntaan ja näin terapeutin työhön. Terapeutin tulee pystyä työskentelemään asiakkaiden kanssa ja luomaan heihin yhteys, vaikka vuorovaikutuksessa olisikin puutteita. Vaikka opas onkin suunnattu monikielisten lapsiryhmien ohjaajille, siitä voivat hyötyä myös esimerkiksi vieraskielisten aikuisten tai kehitysvammaisten asiakkaiden kanssa toimivat henkilöt.