Helsinki-Vantaan lentoaseman tilannekuvakeskus : Häiriö- ja poikkeamatilanteiden eteneminen lentoasemalla
Nieminen, Seppo (2016)
Nieminen, Seppo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110915959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110915959
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Finavian ylläpitämällä Helsinki-Vantaa lentoasemalla tapahtuvat häiriö- ja poikkeamatilanteet vaikuttavat lentoasemalla toimiviin Finavian omiin organisaatioihin sekä lentoasemalla toimiviin viranomaisiin. Häiriö- ja poikkeamatilanteella tarkoitetaan lentoaseman normaaliin toimintaan häiritsevästi vaikuttavaa tapahtumaa, esimerkiksi sähkökatkoa. Työ tehtiin Helsinki-Vantaa lentoaseman tilannekuvakeskuksen päällikön pyynnöstä.
Tilannekuvakeskuksessa huomattiin, että vaikka häiriö- ja poikkeamatilanteessa toiminta eri tahojen kanssa on ollut kitkatonta ja sujuvaa, ei toisen organisaation sisällä tapahtuvasta toiminnasta ollut kuvaa. Työn avulla selvitettiin, onko häiriö- tai poikkeamatilanteella vaikutusta eri organisaatioiden ja viranomaisten toimintaan. Opinnäytetyö auttaa rakentamaan kokonaiskäsitystä poikkeamatilanteiden aiheuttamasta toiminnasta koko lentoaseman alueella. Tätä kautta voidaan myös lisätä ymmärrystä eri organisaatioiden ja viranomaisten välillä.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Helsinki-Vantaa lentoaseman tilannekuvakeskuksen kanssa. Työn edetessä rakennetta muokattiin yhteistyössä tilaajan kanssa niin, että se palvelisi mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti eri organisaatioita. Työ toteutettiin tekemällä laadullinen tutkimus, jonka runkona oli puolistrukturoitu haastattelu. Haastatteluita kertyi yhteensä 19 kappaletta ja haastateltavia 21. Haastateltavina olivat Finavian eri organisaatioiden johtajia tai päälliköitä ja lentoaseman toimintaan liittyvien viranomaisten lentoaseman toimipisteiden päälliköt. Työstä rajattiin pois kaupalliset yritykset, koska haastatteluiden määrä olisi kasvanut liian suureksi.
Lentoaseman tilannekuvakeskus on luonut useita valmiita toimintamalleja erilaisiin häiriö- ja poikkeamatilanteisiin. Tilannekuvakeskuksen päällikkö valitsi näistä häiriö- ja poikkeamatilanteista ne, jotka ovat todennäköisiä tai merkittäviä ja vaikuttavat haitallisesti lentoaseman toimintaan. Erilaisia häiriö- ja poikkeamatilanteita valikoitui 17 kappaletta. Näiden tilanteiden vaikutuksia ja toimintamalleja käsiteltiin haastatteluissa. Haastatteluissa saatu informaatio liitettiin tilannekuvakeskuksen toimintamalleihin ja luotiin jokaiseen valittuun poikkeamatilanteeseen kronologinen kuvaus eri organisaatioiden toiminnasta. Opinnäytetyöstä on myöhemmin tarkoitus tehdä pelkistetympi käsikirja Finavian ja viranomaisten käyttöön.
Tilannekuvakeskuksessa huomattiin, että vaikka häiriö- ja poikkeamatilanteessa toiminta eri tahojen kanssa on ollut kitkatonta ja sujuvaa, ei toisen organisaation sisällä tapahtuvasta toiminnasta ollut kuvaa. Työn avulla selvitettiin, onko häiriö- tai poikkeamatilanteella vaikutusta eri organisaatioiden ja viranomaisten toimintaan. Opinnäytetyö auttaa rakentamaan kokonaiskäsitystä poikkeamatilanteiden aiheuttamasta toiminnasta koko lentoaseman alueella. Tätä kautta voidaan myös lisätä ymmärrystä eri organisaatioiden ja viranomaisten välillä.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Helsinki-Vantaa lentoaseman tilannekuvakeskuksen kanssa. Työn edetessä rakennetta muokattiin yhteistyössä tilaajan kanssa niin, että se palvelisi mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti eri organisaatioita. Työ toteutettiin tekemällä laadullinen tutkimus, jonka runkona oli puolistrukturoitu haastattelu. Haastatteluita kertyi yhteensä 19 kappaletta ja haastateltavia 21. Haastateltavina olivat Finavian eri organisaatioiden johtajia tai päälliköitä ja lentoaseman toimintaan liittyvien viranomaisten lentoaseman toimipisteiden päälliköt. Työstä rajattiin pois kaupalliset yritykset, koska haastatteluiden määrä olisi kasvanut liian suureksi.
Lentoaseman tilannekuvakeskus on luonut useita valmiita toimintamalleja erilaisiin häiriö- ja poikkeamatilanteisiin. Tilannekuvakeskuksen päällikkö valitsi näistä häiriö- ja poikkeamatilanteista ne, jotka ovat todennäköisiä tai merkittäviä ja vaikuttavat haitallisesti lentoaseman toimintaan. Erilaisia häiriö- ja poikkeamatilanteita valikoitui 17 kappaletta. Näiden tilanteiden vaikutuksia ja toimintamalleja käsiteltiin haastatteluissa. Haastatteluissa saatu informaatio liitettiin tilannekuvakeskuksen toimintamalleihin ja luotiin jokaiseen valittuun poikkeamatilanteeseen kronologinen kuvaus eri organisaatioiden toiminnasta. Opinnäytetyöstä on myöhemmin tarkoitus tehdä pelkistetympi käsikirja Finavian ja viranomaisten käyttöön.