Puheopetuspelin kehitys Unity-pelimoottorin ja lisäosan avulla
Huotari, Joni-Matti (2016)
Huotari, Joni-Matti
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111016012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111016012
Tiivistelmä
Sanalanka on puheopetuksen tueksi tarkoitettu peli. Sanalanka on tarkoitus kääntää useille kielille. Käännösten mahdollistamista varten täytyi luoda tekninen perusta käännettyjä tekstejä varten.
Sanalangan hyödyntämää pelimoottoria Unityä ja sen lisäosaa Fungusta käyttäen luotiin ratkaisu, jonka avulla Sanalanka voidaan kääntää toisille kielille. Vaatimuksena oli, että uusien käännösten lisääminen olisi helppoa, joten tämä otettiin huomioon suunnittelussa ja toteutuksessa.
Lopputuloksena saatiin ratkaisu, jonka avulla Sanalankaan voidaan lisätä uusia kielivaihtoehtoja käyttämällä käännökset sisältävää taulukkomuotoista tiedostoa. Ratkaisun avulla tehtiin tulevaa käännöstyötä varten käännös pelin ensimmäiseen välianimaatioon.
Tehtyä työtä voidaan hyödyntää heti, kun Sanalankaan aletaan tehdä käännöksiä. Työn ansiosta uusia käännöksiä voi lisätä ilman laajaa Unityn osaamista.
Sanalangan hyödyntämää pelimoottoria Unityä ja sen lisäosaa Fungusta käyttäen luotiin ratkaisu, jonka avulla Sanalanka voidaan kääntää toisille kielille. Vaatimuksena oli, että uusien käännösten lisääminen olisi helppoa, joten tämä otettiin huomioon suunnittelussa ja toteutuksessa.
Lopputuloksena saatiin ratkaisu, jonka avulla Sanalankaan voidaan lisätä uusia kielivaihtoehtoja käyttämällä käännökset sisältävää taulukkomuotoista tiedostoa. Ratkaisun avulla tehtiin tulevaa käännöstyötä varten käännös pelin ensimmäiseen välianimaatioon.
Tehtyä työtä voidaan hyödyntää heti, kun Sanalankaan aletaan tehdä käännöksiä. Työn ansiosta uusia käännöksiä voi lisätä ilman laajaa Unityn osaamista.