Utomhuspedagogik, nutid och framtid i Åboland : En undersökning och kartläggning av utomhuspedagogikens roll i den svenskspråkiga grundläggande utbildningen årskurs 1-6 samt behov och möjligheter för samarbete med utomstående aktörer
Alopaeus, Mattias (2016)
Alopaeus, Mattias
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102615456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102615456
Tiivistelmä
Läroplansreformen som trädde i kraft 1 augusti 2016 förde med sig nya möjligheter för variation i undervisningen. Enligt läroplanen skall undervisningen bestå av variation med tanke på arbetssätt och inlärningsmiljö.
Detta examensarbete utreder närvaron av utomhuspedagogik i Åbolands svenskspråkiga grundskolor (årskurs 1-6) samt kartlägger behovet av samarbete mellan skolor och tredje sektorn med hjälp av en undersökning. Undersökningen gjordes med hjälp av att intervjua lärare och rektorer, kring det aktuella ämnet, i respektive skolor varefter insamlad data analyserades och resultat framställdes.
Examensarbetet behandlar även väsentlig teori kring de aktuella ämnen som är betydande för undersökningen. Examensarbetet kommer att finnas i elektronisk form på Theseus.fi The curriculum reform that took effect on August 1, 2016 brought with it new possibilities for variation in education. The education shall consist of a variety in the way education is presented and the learning environment, according to the curriculum.
This thesis investigates the presence of outdoor education in the Swedish-speaking elementary schools (grades 1-6) in Åboland and investigates the need for cooperation between schools and the third sector with the help of a survey. The survey was conducted by interviewing teachers and principals, on the subject, in their respective schools after which the collected data was analyzed and the results were presented.
This thesis also deals with the theory behind the subjects that are significant to the survey. The thesis will be available in electronic form on Theseus.fi
Detta examensarbete utreder närvaron av utomhuspedagogik i Åbolands svenskspråkiga grundskolor (årskurs 1-6) samt kartlägger behovet av samarbete mellan skolor och tredje sektorn med hjälp av en undersökning. Undersökningen gjordes med hjälp av att intervjua lärare och rektorer, kring det aktuella ämnet, i respektive skolor varefter insamlad data analyserades och resultat framställdes.
Examensarbetet behandlar även väsentlig teori kring de aktuella ämnen som är betydande för undersökningen. Examensarbetet kommer att finnas i elektronisk form på Theseus.fi
This thesis investigates the presence of outdoor education in the Swedish-speaking elementary schools (grades 1-6) in Åboland and investigates the need for cooperation between schools and the third sector with the help of a survey. The survey was conducted by interviewing teachers and principals, on the subject, in their respective schools after which the collected data was analyzed and the results were presented.
This thesis also deals with the theory behind the subjects that are significant to the survey. The thesis will be available in electronic form on Theseus.fi