Managerin merkitys artistin uralla
Vaajakari, Peppiina (2016)
Vaajakari, Peppiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110915909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110915909
Tiivistelmä
Aihe opinnäytetyöhön syntyi henkilökohtaisesta kiinnostuksesta musiikin managerointiin. Tavoitteena oli kuvailla managerin ammattia, työnkuvaa ja tehtäviä, sekä managerin suhdetta artistiin. Tutkimusongelma pyrki selvittämään, minkälainen rooli managerilla on artistin uralla ja menestyksen rakentajana. Työn tarkoituksena oli kartoittaa Suomen tämän hetkistä managerikulttuuria, ja miltä managerien tulevaisuus Suomen musiikkibisneksessä näyttää. Haastattelin opinnäytetyötä varten alalla toimivia managereita ja heidän kanssaan työskenteleviä muusikoita.
Managerikulttuuri on Suomessa vielä verrattain pienmuotoista, ja manageri on ammattina harvinainen. Tarve ammattimaiselle manageritoiminnalle näyttää kuitenkin olevan lisääntynyt viime vuosina, ja manageritoiminta nähdäänkin tärkeässä roolissa erityisesti musiikinviennin saralla. Suomessa toimii yhä useampia artisteja, joiden tavoitteena on rakentaa uraa myös ulkomailla. Managerin verkostot alalla, ammattitaito urasuunnittelussa, ja eri musiikkimarkkinoiden tuntemus ovat tällöin artistille hyödyllisiä. Managerin tarve Suomessa toimivalle artistille nähdään riippuvan artistin tavoitteista ja uratilanteesta, mutta yleisesti managerin rooli koetaan artistia hyödyttävänä myös Suomen markkinoilla pysyttäessä.
Manageri on tulevaisuuden ammatti ja suomalaisen managerikulttuurin nähdään kehittyvän tulevina vuosina vahvemmaksi. Osaavalla managerilla on merkitystä artistin urakehitykselle, ja tulevaisuus näyttää kuinka vahvan roolin managerit ottavat artistin uran eteenpäin viejinä Suomessa.
Managerikulttuuri on Suomessa vielä verrattain pienmuotoista, ja manageri on ammattina harvinainen. Tarve ammattimaiselle manageritoiminnalle näyttää kuitenkin olevan lisääntynyt viime vuosina, ja manageritoiminta nähdäänkin tärkeässä roolissa erityisesti musiikinviennin saralla. Suomessa toimii yhä useampia artisteja, joiden tavoitteena on rakentaa uraa myös ulkomailla. Managerin verkostot alalla, ammattitaito urasuunnittelussa, ja eri musiikkimarkkinoiden tuntemus ovat tällöin artistille hyödyllisiä. Managerin tarve Suomessa toimivalle artistille nähdään riippuvan artistin tavoitteista ja uratilanteesta, mutta yleisesti managerin rooli koetaan artistia hyödyttävänä myös Suomen markkinoilla pysyttäessä.
Manageri on tulevaisuuden ammatti ja suomalaisen managerikulttuurin nähdään kehittyvän tulevina vuosina vahvemmaksi. Osaavalla managerilla on merkitystä artistin urakehitykselle, ja tulevaisuus näyttää kuinka vahvan roolin managerit ottavat artistin uran eteenpäin viejinä Suomessa.