Logistiikan prosessien kehittäminen Nagasakin telakalla AIDAprima-risteilyaluksen rakennusprojektissa
Bogdanov, Sergey (2016)
Bogdanov, Sergey
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815842
Tiivistelmä
Saksalainen AIDA Cruises tilasi lokakuussa 2011 kaksi risteilijää japanilaiselta Mitsubishi Heavy Industrialilta. Raisiossa sijaitseva Sance Ltd on solminut Mitsubishin kanssa sopimuksen yleisten ulkoalueiden suunnittelusta, materiaalihankinnoista ja asennustöistä Koyagi-telakalla Nagasakissa. Kyseinen projekti on Sancen ensimmäinen kokonaistoimitus.
Opinnäytetyö käsittele työmaalogistiikan prosessien hallintoa telakalla ensimmäisellä laivalla ja niiden kehittämistä toista laivaa varten. Tavoitteena oli saada selkeä ja järkevä toimintasuunnitelma koskien materiaalivirtoja ja niiden seurantaa.
Työssä esitellään telakan alueen järjestely ja Sancen käytössä olivat alueet ja tilat. tilat. Lisäksi esitellään, miten huolehdittiin varastotiloista. Työssä kerrotaan myös, miten telakalla on järjestetty materiaalien toimitukset varastoon, niiden nostot laivalle ja takaisin ja mitkä paperit sitä varten piti täyttää. Samalla selvitettiin myös mistä ja miten tarvittaessa saa hankkia puuttuvat työkalut, -välineet ja -tarvikkeet. Toista laivaa varten oli pohdittu prosessien tarvittavat muutokset ja kehitysideat.
Tuloksena on saatu melkein mutkistamaton materiaalivirtojen hallinta sekä selkeä näkemys missä kohdin tämä prosessi tarvitsee parantamista ja kehitystä toisen laivan rakennusprojektissa. Sitä edistäviä toimenpiteitä ovat esitetty työn luvussa 4.
Hyvällä logistiikan prosessien hoidolla vältetään turhia ja hyvin kalliita odotustunteja ja edistetään töiden etenemistä aikataulujen mukaan.
Opinnäytetyö käsittele työmaalogistiikan prosessien hallintoa telakalla ensimmäisellä laivalla ja niiden kehittämistä toista laivaa varten. Tavoitteena oli saada selkeä ja järkevä toimintasuunnitelma koskien materiaalivirtoja ja niiden seurantaa.
Työssä esitellään telakan alueen järjestely ja Sancen käytössä olivat alueet ja tilat. tilat. Lisäksi esitellään, miten huolehdittiin varastotiloista. Työssä kerrotaan myös, miten telakalla on järjestetty materiaalien toimitukset varastoon, niiden nostot laivalle ja takaisin ja mitkä paperit sitä varten piti täyttää. Samalla selvitettiin myös mistä ja miten tarvittaessa saa hankkia puuttuvat työkalut, -välineet ja -tarvikkeet. Toista laivaa varten oli pohdittu prosessien tarvittavat muutokset ja kehitysideat.
Tuloksena on saatu melkein mutkistamaton materiaalivirtojen hallinta sekä selkeä näkemys missä kohdin tämä prosessi tarvitsee parantamista ja kehitystä toisen laivan rakennusprojektissa. Sitä edistäviä toimenpiteitä ovat esitetty työn luvussa 4.
Hyvällä logistiikan prosessien hoidolla vältetään turhia ja hyvin kalliita odotustunteja ja edistetään töiden etenemistä aikataulujen mukaan.