Haaga-Helia ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijoiden tyytyväisyys pankkisuhteeseen
Ahola, Iina (2016)
Ahola, Iina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815858
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Haaga-Helian tradenomiopiskelijoiden tyytyväisyyttä omaan pääasialliseen pankkisuhteeseen. Lisäksi haluttiin saada selville, kokivatko nuoret, että pankit arvostavat heitä asiakkaina ja millaisia asioita nuoret arvostavat pankkiasioinnissa. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin Haaga-Helian tradenomiopiskelijoille keväällä 2016.
Työn alkupuolella tutustutaan aiheeseen johdattelevaa teoriaosuutta, joka sisältää kaksi lukua: Asiakkaasta asiakkuuteen ja asiakkaana nuori asiakas. Työn teoria osuuden jälkeen perehdytään tutkimusmenetelmiin sekä itse tutkimuksen toteutukseen. Tämän opinnäytetyön tutkimus on toteutettu määrällisenä tutkimuksena, jossa on laadullisen tutkimuksen piirteitä. Kyselylomake laadittiin hyödyntäen Webropolia. Kyselyyn kaiken kaikkiaan vastasi 209 Haaga-Helian tradenomiopiskelijaa, joista kohderyhmän (18-30 vuotiaiden) vastauksia oli 152 kappaletta. Tutkimuksesta saadut tulokset analysoitiin hyödyntäen Microsoft Office Excel -ja SPSS-ohjelmaa. Lopuksi pohdin vielä omaa oppimistani tämän opinnäytetyöprojektin varrella.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että suurin osa vastaajista oli joko Danske Bankin, Nordean tai Osuuspankin asiakkaita. Näiden pankkien asiakkaiden vastauksia vertailtiin paljon myös toisiinsa. Niiden avulla pyrittiin selvittämään, syntyikö pankkien välille huomattavia eroja.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kohderyhmän vastaajista yli 90 % kokee olevan joko melko tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen nykyiseen pankkisuhteeseensa. Tyytyväisyydestä kertoo myös se, että vastaajat ovat tyytyväisiä nykyisen pankin yhteydenpitoon ja tämä kertookin siitä, että nuori ei välttämättä koe tarvitsevansa säännöllistä yhteydenpitoa ollakseen tyytyväinen pankkisuhteeseensa.
Nykyajan nuoret puolestaan arvostavat hyvässä pankkisuhteessa asioinnin nopeutta ja helppoutta. Erityisesti nuoret hoitavat pankkiasiointiaan enimmäkseen verkossa sekä erilaisten mobiililaitteiden avulla. Tästä syystä pankkien tulisi tulevaisuutta ajatellen panostaa yhä enemmän digitalisoitumiseen ja mahdollistaa pankkiasioinnin siinä kanavassa, missä nuori haluaa pankkiasioitaan hoitaa.
Työn alkupuolella tutustutaan aiheeseen johdattelevaa teoriaosuutta, joka sisältää kaksi lukua: Asiakkaasta asiakkuuteen ja asiakkaana nuori asiakas. Työn teoria osuuden jälkeen perehdytään tutkimusmenetelmiin sekä itse tutkimuksen toteutukseen. Tämän opinnäytetyön tutkimus on toteutettu määrällisenä tutkimuksena, jossa on laadullisen tutkimuksen piirteitä. Kyselylomake laadittiin hyödyntäen Webropolia. Kyselyyn kaiken kaikkiaan vastasi 209 Haaga-Helian tradenomiopiskelijaa, joista kohderyhmän (18-30 vuotiaiden) vastauksia oli 152 kappaletta. Tutkimuksesta saadut tulokset analysoitiin hyödyntäen Microsoft Office Excel -ja SPSS-ohjelmaa. Lopuksi pohdin vielä omaa oppimistani tämän opinnäytetyöprojektin varrella.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että suurin osa vastaajista oli joko Danske Bankin, Nordean tai Osuuspankin asiakkaita. Näiden pankkien asiakkaiden vastauksia vertailtiin paljon myös toisiinsa. Niiden avulla pyrittiin selvittämään, syntyikö pankkien välille huomattavia eroja.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kohderyhmän vastaajista yli 90 % kokee olevan joko melko tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen nykyiseen pankkisuhteeseensa. Tyytyväisyydestä kertoo myös se, että vastaajat ovat tyytyväisiä nykyisen pankin yhteydenpitoon ja tämä kertookin siitä, että nuori ei välttämättä koe tarvitsevansa säännöllistä yhteydenpitoa ollakseen tyytyväinen pankkisuhteeseensa.
Nykyajan nuoret puolestaan arvostavat hyvässä pankkisuhteessa asioinnin nopeutta ja helppoutta. Erityisesti nuoret hoitavat pankkiasiointiaan enimmäkseen verkossa sekä erilaisten mobiililaitteiden avulla. Tästä syystä pankkien tulisi tulevaisuutta ajatellen panostaa yhä enemmän digitalisoitumiseen ja mahdollistaa pankkiasioinnin siinä kanavassa, missä nuori haluaa pankkiasioitaan hoitaa.