Kiusaamiskokemuksesta selviytymisen tukeminen kouluyhteisössä : mallin kehittäminen Lahden perusopetuksen Nastolan yläkouluun
Yrjas, Hanna-Riikka; Kumpulainen, Liisa (2016)
Yrjas, Hanna-Riikka
Kumpulainen, Liisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110415756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110415756
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää kouluyhteisön toimintaa kiusaamisen aiheuttamien haittojen ehkäisemiseksi. Tavoitteena oli luoda malli kiusaamiskokemuksesta selviytymisen tukemiseen Lahden perusopetuksen Nastolan yläkouluun. Kiusaamiskokemuksen käsittelyyn annettu varhainen tuki nähtiin osana ennaltaehkäisevän työn toteutumista. Ajateltiin, että mallin jalkautumisen myötä oppilailla olisi yhdenvertainen mahdollisuus saada tukea kiusaamiskokemuksesta selviytymiseen.
Osallistavan toimintatutkimuksen kehittämismenetelmiä olivat kehittämistyötä taustoittava kysely ja kehittämisiltapäivä. Kehittämistyötä taustoittava kysely toteutettiin Nastolan yläkoulun 9.-luokan oppilaille. Kyselyn tulosten pohjalta kehittämistyötä jatkettiin kehittämisiltapäivässä 9.-luokan tukioppilaiden kanssa. Osallistavalla kehittämistavalla varmistettiin, että nuorten kokemusasiantuntijuus kiusaamiskokemuksen selviytymisen tukemiseen tuli esille.
Malli kiusaamiskokemuksesta selviytymisen tukemiseen kouluyhteisössä rakentui yhteisön antaman tuen ja psykososiaalisen tuen näkökulmien pohjalta. Yhteisön ja psykososiaalisen tuen toteutumisen taustalle muodostuivat kohtaamisen elementit. Mallissa huomioitiin yhteisön jäsenten keskinäisen kohtaamisen merkitys sekä kunkin yhteisön jäsenen vastuu kiusaamista ennaltaehkäisevässä työssä. Turvallisen, avoimen ja hyväksyvän ilmapiirin nähtiin tukevan kiusaamisesta selviytymistä.
Psykososiaalinen tuen näkökulmaan sisällytettiin koulussa nuorten luonnollisessa ympäristössä helposti saatavilla olevat oppilashuollolliset palvelut. Psykososiaalisen tuen näkökulmaan rakentui kiusaamiskokemuksen työstämisen vaiheet.
Osallistavan toimintatutkimuksen kehittämismenetelmiä olivat kehittämistyötä taustoittava kysely ja kehittämisiltapäivä. Kehittämistyötä taustoittava kysely toteutettiin Nastolan yläkoulun 9.-luokan oppilaille. Kyselyn tulosten pohjalta kehittämistyötä jatkettiin kehittämisiltapäivässä 9.-luokan tukioppilaiden kanssa. Osallistavalla kehittämistavalla varmistettiin, että nuorten kokemusasiantuntijuus kiusaamiskokemuksen selviytymisen tukemiseen tuli esille.
Malli kiusaamiskokemuksesta selviytymisen tukemiseen kouluyhteisössä rakentui yhteisön antaman tuen ja psykososiaalisen tuen näkökulmien pohjalta. Yhteisön ja psykososiaalisen tuen toteutumisen taustalle muodostuivat kohtaamisen elementit. Mallissa huomioitiin yhteisön jäsenten keskinäisen kohtaamisen merkitys sekä kunkin yhteisön jäsenen vastuu kiusaamista ennaltaehkäisevässä työssä. Turvallisen, avoimen ja hyväksyvän ilmapiirin nähtiin tukevan kiusaamisesta selviytymistä.
Psykososiaalinen tuen näkökulmaan sisällytettiin koulussa nuorten luonnollisessa ympäristössä helposti saatavilla olevat oppilashuollolliset palvelut. Psykososiaalisen tuen näkökulmaan rakentui kiusaamiskokemuksen työstämisen vaiheet.